De boordkanonnen van gevechtsvliegtuig F-35 komen uit Emmen: twee jaar lang werk

De JSF landde vorig najaar op de vliegbasis Leeuwarden. Foto: ANP

De boordkanonnen van de F-35 komen uit Emmen. Metaalbewerkingsbedrijf Landes High End Machining in Emmen heeft de opdracht binnen om de komende twee jaar de behuizing van dertig boordkanonnen te maken.

Tot 2027 komen daar vrijwel zeker nog eens 161 tot 349 bij. ,,Voor ons als bedrijf is dit een heel mooie stap’’, zegt directeur Herman Koning.

Landes produceert de behuizing ( Blast Deflector ) voor het F35-boordkanon in opdracht van het Deense Terma Aerostructures. Terma zet het boordkanon voor het gevechtsvliegtuig in Grenaa in elkaar.

Eerdere opdrachten

Het contact tussen Landes en Terma dateert al van 2015. Dat resulteerde al in eerdere opdrachten voor de behuizing van 19 kanonnen voor de F-35. Koning: ,,Daarvan leveren we in juli de laatste.’’

Beide bedrijven zijn sinds vorig jaar in gesprek over een nieuwe order van dertig behuizingen. De deal die ze donderdag sloten levert Landes werk op voor 2021 en 2022. Met de order is een bedrag gemoeid van ongeveer zes ton.

,,Daarnaast zijn we in gesprek over een vervolg voor de periode 2023-2027’’, zegt Koning. In die periode zou Landes tussen de 161 en 349 Blast Deflectors leveren aan Terma. Een order waarmee een bedrag is gemoeid van 2,7 tot 5,9 miljoen. ,,De kans dat we daar uit komen met Terma is groot.’’

Uitbreiding in Emmen

De F-35 wordt gebouwd in verschillende versies. Voor iedere versie is een ander type kanon nodig.

De behuizingen uit Emmen komen op de Carrier Variant (een gevechtsvliegtuig dat is gestationeerd op vliegdekschepen) en de STOVL ( Short take-off and vertical landing ).

Voor Landes betekent dit dat er fors geïnvesteerd wordt in nieuwe machines die bediend worden door een robot. ,,Daarnaast zijn we een tijdje bezig met een plan om onze productiehal in Emmen uit te breiden. Het zou mooi zijn als de nieuwe machine meteen een plek kan krijgen in die uitbreiding.’’

menu