Gerard Kral in 2004, jaar voor faillissement.

Van kapperszaak naar fotoreus met winkels in het hele land. Boek beschrijft de opkomst en ondergang van Foto Kral

Gerard Kral in 2004, jaar voor faillissement. Foto: Archief DvhN/Dennis Beek

Foto Kral was jarenlang een begrip. Het boek ‘ Kop d’r veur ’ beschijft de opkomst en ondergang van de fotoreus die begon als eensmanszaak in Nieuwe Pekela.

Carel Kral opende in 1937 in Nieuwe Pekela een kapperszaak. Geleidelijk verlegde hij zijn aandacht naar een andere broodwinning: de fotografie. Foto Kral zou uitgroeien van een eenmanszaak tot een groot familiebedrijf met een veelheid aan winkels in het hele land en op enig moment 800 medewerkers. De fotoreus werd in 2005 failliet verklaard.

‘De moord’ op het bedrijf

Gerard Kral, zoon van de oprichter, had enkele jaren eerder de aandelen overgenomen van zijn zes broers. Hij was directeur-grootaandeelhouder (DGA) van de onderneming toen die omviel. Het bankroet en Krals kijk op wat hij noemt ‘de moord’ op het bedrijf staan beschreven in de meest beladen hoofdstukken van het boek ‘ Kop d’r veur, van eenmanszaak tot fotoreus ’.

Met het verschijnen ervan is een oude wens van Gerard Kral in vervulling gegaan: een boek over de familie en het bedrijf. Het is geschreven door journalist Cees Stolk.

Kleermaker

De historie begint in 1797 wanneer Harmen Krallman het nabij het Duitse Lathen gelegen gehucht Hilter verlaat om onder de naam Kral als kleermaker zijn geluk te beproeven in Oude Pekela. Waar het boek het wedervaren van de familie over een periode van meer dan 200 jaar volgt, gebeurt dat steeds in een gedegen en lezenswaardige context over die tijd. Dat geldt bijvoorbeeld voor de Tweede Wereldoorlog wanneer Carel Kral een prominente rol speelt in het verzet.

Direct na de bevrijding stopt de ondernemer als kapper en legt zich geheel toe op de fotografie. Zestig jaar later, als Kral 110 winkels en 475 medewerkers telt, valt het doek voor het dan door zoon Gerard geleide bedrijf. KPN Telecom maakt met ruim de helft van de filialen een doorstart met de formule KPN Klick, maar zou daar al snel mee stoppen.

Branchevreemde ketens

Niet alleen het bedrijf, maar ook de markt is in die jaren sterk in beweging geweest. Branchevreemde ketens als Hema en Kruidvat waren voor een zacht prijsje foto’s gaan afdrukken. De digitale fotografie begon zijn opmars. Mensen laten hun foto’s niet meer afdrukken, maar bekeken ze op de computer.

Kral wilde na enige saneringen en reorganisaties overleven met een nieuwe formule met naast fotografie plaats voor telefonie en pc’s, maar die kreeg nauwelijks de tijd om van de grond te komen.

Wat het bedrijf in de ogen van Kral fataal is geworden, is een inval door de Belastingdienst eind 2004. Die legt dan conservatoir beslag op onroerend goed en inventaris van een dertigtal winkels. Reden is dat het bedrijf niet de juiste loonbelasting zou hebben betaald. De inval komt in de publiciteit met alle gevolgen van dien; de bank verstrekt geen nieuwe leningen meer, zakelijke partners bevriezen de samenwerking en leveranciers verlangen bij bestellingen betaling vooraf.

Ten onrechte beschuldigd

Heel zuur: vijf jaar later concludeert de rechtbank in Leeuwarden dat de Belastingdienst Kral ten onrechte heeft beschuldigd. In zijn nabeschouwing is Kral behalve op de bank en de curator bovenal kritisch op de Belastingdienst. Voor de lezer wordt het ongemakkelijk als hij de betrokken belastingmedewerkers bij naam noemt. ,,Ik wil hun namen genoemd hebben omdat zij mijn bedrijf de nek om hebben gedraaid.”

Dat het faillissement pas recent werd afgewikkeld, komt mede doordat de curator nog lang, maar uiteindelijk zonder succes de schuld van het bedrijf probeerde te verhalen op de Belastingdienst. Volgens Kral had de curator er zelf ook belang bij de afhandeling zo lang mogelijk te laten duren vanwege het grote aantal uren – uiteindelijk ruim 3000 – dat hij ten laste van de boedel kon declareren.

In het boek schetst Kral tamelijk openhartig de opkomst en, een tikje bitter, de ondergang van de onderneming. De titel verwijst ook naar de veerkracht waarmee hij na het bankroet weer ging ondernemen met het bedrijf SBS Fotomarketing.

‘Kop der veur’ is echter niet alleen een boek over de pieken en diepe dalen van het ondernemersbestaan. Langs de lijn van de familiegeschiedenis biedt het, rijk geïllustreerd, mooie inkijkjes in vroeger tijden.

 

‘Kop d’r veur’, van eenmanszaak tot fotoreus’. Auteurs: Cees Stolk en Gerard Kral. Te bestellen via www.gerardkral.nl

menu