Deel nieuwe 100 kilometerborden hebben noordelijk randje

Bij de HR Group in Leek rolden maandag 200 nieuwe verkeersborden van de band. Foto: Geert Job Sevink

Deze maand staan ze er: 4000 nieuwe verkeersborden die weggebruikers op de rijkswegen er op moeten wijzen dat ze niet harder mogen dan 100 kilometer per uur.

Een maatregel waarmee de overheid hoopt de uitstoot van stikstof te verlagen. Het verkeersbesluit viel lang niet bij iedereen in goede aarde, maar bij de vestiging van de HR-Groep in Leek zien ze geen reden tot klagen. De verkeersbordenfabrikant is verantwoordelijk voor de fabricage van 200 exemplaren van dat benodigde aantal.

Volgens vestigingsmanager Kees Prins gaat het om een bijzondere klus. “We produceren vooral veel voor gemeente en provincies.” Klussen van dit kaliber zijn er niet bepaald te kust en te keur. “Maar in essentie komt het neer op het doen van ons vertrouwde ding: borden maken.”

De HR-Groep vervaardigd de borden uit aluminium, waar de reflecterende sticker vervolgens met een folie op geplakt worden. De klus met de 200 borden is binnen een dag geklaard, aldus Prins.

De nieuwe regelgeving voor wat betreft de nieuwe snelheid gaat per 16 maart in. Weggebruikers moeten zich tussen 6 uur ’s ochtends en 19.00 uur ’s avonds aan de nieuwe snelheid houden. In de avond- en nachtelijke uren mag het gaspedaal worden ingetrapt tot 120 of 130 kilometer per uur.

Het prijskaartje dat hangt aan het terugdringen van de maximum snelheid valt hoger uit. In plaats van zeven miljoen kost de gehele operatie 19 miljoen euro, aldus Rijkswaterstaat.

Meer verkeersborden

Volgens woordvoerder Diederik Fleuren werd bij de beraamde zeven miljoen euro uitgegaan van wat wettelijk noodzakelijk was: het aanpassen van de 4000 bestaande borden. “Wat echter niet meegenomen was, zijn de extra aanpassingen voor wat betreft hectometerpaaltjes, draaiborden bij spitsstroken en ICT.”

Daar bovenop gaat Rijkswaterstaat extra verkeersborden plaatsen langs de rijkswegen bovenop de 4000 die er al worden vervangen. Hoeveel dat er worden, kan hij nog niet zeggen. “We hebben vrij recent deze nieuwe opdracht van het Rijk ontvangen. De extra borden komen sowieso langs alle opritten te staan. Dus je praat over redelijke aantallen.”

Extra duidelijkheid

Volgens de woordvoerder is deze aanvullende stap nodig om weggebruikers extra alert te maken op de veranderde maximum snelheid. ,,De bebording langs de weg is beperkt, omdat je geacht wordt de wet en de dus de snelheden te kennen. Voor extra duidelijkheid gaat het aantal daarom omhoog. Misverstanden over hoe hard je mag, moet je zoveel mogelijk vermijden.”

Dit alles heeft bijgedragen aan een verhoging van de kosten met 12 miljoen euro. Fleuren verwacht dat Rijkswaterstaat met alle aanvullende werkzaamheden tot in de zomer zoet is.

Kees Prins beschouwt het nieuws over de extra benodigde borden als gunstig. ,,We zullen de borst alvast nat maken voor de volgende gunning.”

menu