Het type windmolen van Enercon dat gebruik gaat worden voor de waterstofmolen van Hygro. FOTO ENERCON

Dit bedrijf in Haren maakt de eerste waterstofmolen (waardoor groene waterstof een stuk goedkoper wordt)

Het type windmolen van Enercon dat gebruik gaat worden voor de waterstofmolen van Hygro. FOTO ENERCON

In Noord-Holland begint binnenkort de bouw van de eerste waterstofmolen die is ontwikkeld door het in Haren gevestigde bedrijf Hygro.

De uitvinding moet de nu nog dure groene waterstof een stuk betaalbaarder maken.

De molen is bijzonder omdat de duurzame elektriciteit die hij produceert ter plekke wordt gebruikt om er groene waterstof mee te produceren. De daarvoor benodigde elektrolyser, die water scheidt in zuurstof en waterstof, wordt in principe in de mast ingebouwd. Op het testveld komen de elektrolyser en de windturbine nog gescheiden te staan.

De waterstofmolen verrijst op het testveld van het onderzoekinstituut ECN in Wieringermeer. Terwijl de windmolen wordt opgebouwd, wordt de techniek voor de waterstofproductie verder vervolmaakt.

Consortium

Hygro leidt een consortium dat al jaren aan het project werkt. De Triodos Bank en het investeringsfonds Meewind financieren nu de bouw van de eerste waterstofmolen. De in het Duitse Aurich gevestigde fabrikant Enercon levert de windturbine die er onderdeel van wordt.

De bouw van de waterstofmolen is onderdeel van het project Duwaal in Noordwest-Holland, waarbij ook de Groningse New Energy Coalition bij betrokken is. Het doel ervan is om vraag en aanbod van groene waterstof regionaal te organiseren.

De ENERCO-windmolen krijgt een tiphoogte van 180 meter en een vermogen van 4 megawatt, waarmee je ongeveer net zo veel stroom kunt maken als ruim 1000 huishoudens verbruiken. De bedoeling is dat de groene waterstof van de Hygro-molen om te beginnen dient als brandstof voor vrachtwagens. Die kunnen volgens algemeen directeur Hugo Groenemans van Hygro met de jaarproductie drie miljoen kilometer rijden.

Waterstoftrucks

Diverse fabrikanten hebben, zegt hij, belangstelling om voor Duwaal waterstoftrucks te maken. ,,Ik ben druk bezig ze daarvoor te interesseren. Het lijkt erop dat dat gaat lukken”, aldus Groenemans. De bedoeling is dat er in eerste aanleg twee en uiteindelijk vijf vulpunten voor trucks komen. De groene waterstof moet daar op den duur via een pijpleiding naartoe worden getransporteerd, maar in het begin zal dat gebeuren met gasflessen.

De waterstofmolen zal de duurzame brandstof een stuk goedkoper maken, zo stelt Hygro. De door Hygro ontwikkelde elektrolyser haalt volgens het bedrijf tegen lagere kosten 10 tot 20 procent meer productie uit de windenergie dan gangbare types. Doordat de groene elektriciteit niet per kabel hoeft te worden getransporteerd, gaat er bovendien minder energie verloren.

Gewoon elektriciteit leveren

Het bedrijf wijst op nog twee voordelen: de groene elektriciteit kan als groene waterstof worden opgeslagen. Bovendien hoeft door de directe omzetting van de stroom het elektriciteitsnetwerk niet belast. Door de enorme opkomst van zonne- en windparken is die overbelasting nu vaak een probleem. De waterstofmolen kan overigens ook gewoon elektriciteit leveren.

Hygro kwam al in 2017 met het project naar buiten. De bedoeling was toen dat de molen twee jaar later zou draaien. Groenemans: ,,Het voortraject was een uitdaging, zoals dat bij innovaties gaat. Maar het is mooi om te zien dat anderen nu ook de potentie van dit project zien.”

menu