Een site van Conversify weet wat u doet

Een autoverkoper ziet snel wat voor vlees hij in de kuip heeft als iemand de showroom bezoekt. Welke auto’s hij toont stem hij af op zijn ervaring. Wie op internet een auto zoekt, krijgt alles te zien tenzij er wat voorkeuren worden ingevuld. Maar inmiddels kan ook een verkoopsite herkennen wie de muis bestuurt.

Dat is het werk van Conversify. Een bedrijf van Bart Kappenburg. ,,Een website wordt niet aangepast aan de individiduele behoefte van de bezoeker en daar hebben we iets op gevonden’’, zegt de Groninger.,,Converisfy heeft een tool (online-gereedschap, red.) die precies volgt wat de bezoeker doet.’’

Wat Conversify zoal volgt: waar kijkt de bezoekers naar en op welke tijden, van welke site komt hij, hoe lang blijft hij en hoe vaak komt hij terug, wat voor type pagina’s worden bezocht, wat gaat er in de winkelwagen enzovoort.

Signalen

Kappenburg: ,,Dat zijn allemaal signalen om een verkoopverhaal aan te passen, zodat de verkoper als vanzelf bij de interesse van de klant uitkomt.’’ Conversify tracht website-bezoekers te labellen en te categoriseren. Kappenburg: ,,Internet is big data. Je gebruikt het om je verkoopverhaal zo te optimaliseren dat ze aansluiten bij de individuele bezoeker.’’

De wetenschap op het gebied van sociale beïnvloeding wordt door Conversify ook omarmd. Persuasion heet dit fenomeen. Een opmerking als ‘44 andere kochten dit product de laatste twee dagen’ is voor die bezoeker die gevoelig is voor dit soort opmerkingen een beïnvloedende factor. En wie gevoelig is voor signalen dat er snel beslist moet worden, krijgt te lezen dat een product bijvoorbeeld nog maar één dag verkrijgbaar is. En weer een ander is vatbaar voor een aanprijzing. Maar dit soort boodschappen moeten niet al te opdringerig worden.

Algoritmes

Dankzij wiskundige modellen (machine learning) worden dit soort zaken vertaald in algoritmes, een verzameling van regels. De algoritmes weten dan welke beïnvloeding voor welke bezoekers het beste werkt. Kreten als ‘dertig dagen bedenktijd’ (Kappenburg: ,,Dan denkt men: dat zit wel snor’’) en ‘er is één op voorraad’ (,,Dat werkt goed, maar staat er ‘1 op de 899 kocht dit artikel’ dan is men weg’’). Kappenburg: ,,Je kijkt daarna wat gewerkt heeft en wat niet. Doel is dat de kijker een koper wordt.’’

Conversify heeft inzicht in alle gegevens van een shop: hoe vaak is iemand op de site geweest, wat wordt goed bekeken. Al dat soort gegevens worden gebruikt. De webshop vult de shop zelf ‘’want men kent de eigen klant het best’. Kappenburg: ,,Wij optimaliseren de site daarna. We herkennen bijvoorbeeld ook wanneer een bezoeker de site dreigt te verlaten. Dan bieden we bijvoorbeeld een kortingscode aan.’’

Tekstvariaties

Teksten worden ook aangepast aan de bezoeker. Er zijn een paar tekstvariaties en die worden aan verschillende bezoekersgroepen getoond. Kappenburg: ,,Het hele proces beginnen we min of meer naïef, daarna is het leren en leren en op een gegeven ogenbik hebben we zoveel data dat we de shop kunnen optimaliseren op het niveau van de bezoeker zonder dat de eigenaar er naar hoeft om te kijken.’’

Conversify boekt goede resultaten. Shops hebben vaak tientallen procenten meer omzet door de inzet van de software. Maar Kappenburg zit niet stil. ,,We waren de eerste met deze software’’, stelt hij, ,,maar er komen steeds meer concurrenten. We zijn dan ook bezig met een serie nieuwe items binnen deze software.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.