Na corona ontploft markt, maar: een webshop is meer dan een website starten

Onine shoppen. Foto: ANP

Duizenden ondernemers zijn de afgelopen maanden, al dan niet door corona gedwongen, een webshop gestart. Dat lijkt eenvoudiger dan het is, zegt Corné van Willigen van Emercify. Hoe dat zit wordt dinsdag en woensdag duidelijk op een congres.

Een webshop openen is meer dan een site online gooien. ,,Het is hard werken’’, zegt Van Willigen. Zeven jaar geleden startte hij in Groningen Butterstreet 21, een bureau dat ondernemers helpt bij het ontwikkelen van online succes.

Stroomversnelling door corona

Waar Butterstreet 21 gericht is op grote klanten, besloot Van Willigen vorig jaar de blik te verruimen naar kleinere ondernemers. Butterstreet kreeg Emercify als dochter. ,,Het doel was binnen drie jaar duizend ondernemers te begeleiden.’’

De uitbraak van corona bracht de zaken in een stroomversnelling. Winkeliers, maar zeker ook horeca-ondernemers, moesten hun zaak sluiten. Velen ging online.

,,De markt is ontploft’’, zegt Van Willigen. In het hele land kwamen webshops online. Winkels en horeca. ,,Alleen al in Groningen kan ik zo twintig cafés opnoemen die hun speciaal bier in een webshop zijn gaan verkopen.’’

Een fysieke winkel begin je niet in een weiland

Maar er komt wel wat kijken bij een webshop. ,,Er kleven best veel uitdagingen aan. Je ziet veel ondernemers die een webshop beginnen en vervolgens denken ‘dan komt het wel goed’. Maar dat is hetzelfde als een fysieke winkel beginnen in een weiland. Wil je een webshop rendabel houden, moet je zelf veel doen.’’

Op deze en veel andere vragen wil Van Willigen vandaag en morgen antwoord geven tijdens het online congres ecommerceandconversions.com.

Op het tweedaags congres vertellen ondernemers en experts over hun ervaringen met online verkopen.

Aansluiten bij Bol of Amazon. Handig?

Is het bijvoorbeeld handig om je spullen te verkopen via een al bestaand platform zoals Bol.com of Amazon? Dirk Mulder van ING vertelt over de voor- en nadelen van een platform.

Voor het congres hebben zich vanuit het hele land inmiddels meer dan 500 ondernemers ingeschreven. Ze krijgen ook de verhalen van succesvolle ondernemers uit Groningen voorgeschoteld. Een van hen is Joël Timmerman van SchoenenZaken. Naast fysieke winkels bestiert hij zijn online shops feitelijk vanaf de telefoon.

menu