Het Amsterdamse SkyNRG hoopt binnen enkele maanden meer bijzonderheden te kunnen geven over de bouw van zijn biokerosinefabriek in Delfzijl.

Vorige maand vloog een KLM-toestel van Amsterdam naar Madrid. Naast normale kerosine had het vliegtuig ook 500 liter synthetische kerosine in de tank. Dat was een wereldprimeur.

In 2050 vliegen op biokerosine

Nederland is een van de koplopers als het gaat om het gebruik van duurzame brandstof in de luchtvaart. Gehoopt wordt dat over 30 jaar op alle Europese vluchten kerosine is vervangen door duurzame brandstof.

Een flink deel daarvan komt vanaf 2023 uit Delfzijl. In de fabriek die SkyNRG daar wil bouwen, wordt jaarlijks 100.000 ton biokerosine geproduceerd.

Daarvan gaat 75.000 ton naar KLM, het bijproduct biopropaan gaat naar SHV. KLM en SHV investeren stevig in de productie van biokerosine in Delfzijl.

Waterstof en frituurvet

De komst van de kerosinefabriek is ook weer een impuls voor de bouw van de waterstoffabriek van Nouryon en Gasunie. Een deel van de groene waterstof die daar wordt geproduceerd is weer geschikt voor de productie van biokerosine.

Met afgewerkt frituurvet en afval van plantaardige oliën vormt groene waterstof de grondstof voor biokerosine.

De synthetische kerosine in het KLM-toestel dat vorige maand van Amsterdam naar Madrid vloog is vervaardigd in het onderzoekcentrum van Shell in Amsterdam. Het werd gemaakt op basis van groene waterstof, afgevangen CO2 en water.

Een woordvoerder van SkyNRG zei gisteren dat de fabriek volgens planning in 2023 operationeel wordt. Nadere bijzonderheden hoopt het bedrijf ergens dit voorjaar te kunnen geven.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
waterstof
Delfzijl