Eigenzinnig telefoniebedrijf Voys gaat Europa (en later Afrika) in

Zijn hoofdkantoren de sleutel tot succes voor Noord-Nederland? We proberen met een reeks verhalen in beeld te krijgen of dat soort machtscentra de noordelijke economie kunnen versterken

Impact is van meer belang dan economische grootte, zo klinkt het. Ook nu Voys in volle omvang de Europese markt op gaat, slaat het Groninger bedrijf in zakelijke internet-telefonie een eigen toon aan. Er worden bijvoorbeeld ook geen regimenten adviseurs en financiers ingevlogen. ,,We kunnen zelf wel een gedegen plan maken’’, vindt ‘chef leuk werk’ Mark Vletter.

Zelfsturing

Voys zit al in België en Zuid-Afrika, gaat binnenkort naar Duitsland en vervolgens naar nog elf of twaalf Europese landen. Dat zijn grote stappen, maar de buitenlandse expeditie wordt volgens de Voys-standaarden uitgevoerd.

,,We hechten aan zelfsturing op basis van holacratie’’, vertelt de oprichter-eigenaar van Voys en softwarehuis Spindle (totaal ongeveer 120 werknemers). ,,We hebben daarom met elkaar een heel gedegen plan gemaakt en hebben zelf de juiste mensen op de juiste plaatsen gepland.’’

Holacratie verdeelt in onderling overleg de taken over alle medewerkers; geen managers, geen van bovenaf opgelegde taken, maar een dynamische en transparante structuur met veel verantwoordelijkheid voor de werknemers. Voys kan de grensoverschrijdende operatie bovendien zelf betalen, waardoor er ook geen bemoeienis is van financiers.

Berlijn en Hamburg

Vletter hoeft overigens niet de nummer één van Duitsland te worden. ,,Het gaat ons niet om omvang, maar om impact’’, stelt hij. Voys heeft veel start-ups en tech-bedrijven als klant. ,,We zullen om die reden vooral in Berlijn en Hamburg groeien’’, weet hij nu al. ,,We slaan zelfs 90 procent van de markt over.’’

Ook in Nederland heeft Voys pakweg 2 tot 3 procent van de markt. ,,Maar onze footprint is groter dan onze economische omvang’’, weet hij. Met andere woorden: de invloed van Voys is sterker dan de grootte rechtvaardigt. Vletter: ,,KPN, Ziggo, Vodafone kijken elke dag op onze site. We kunnen dat zien. We hebben impact met onze manier van organiseren en dat inspireert anderen.’’

Oog voor klant

Voys heeft namelijk oog voor de klant. Goede service leidt vanzelf tot een grotere klantenkring, zo is het adagium. ,,We hebben liever sociale impact dan economische’’, vindt Vletter. ,,Dat is voor de moderne ondernemer normaal. Je ziet dat niet alleen bij ons. Een Bossers & Cnossen helpt de stad, Wild Sea spant zich in voor ESNS en Let’s Gro. Wij betalen ook belasting in het land waar we actief zijn. We zouden het makkelijk anders kunnen doen, maar wij profiteren van de bestaande infrastructuur in een land en die infra moet via belastingen wel betaald worden.’’

Stay-ups

De komende drie jaar gaat Voys de Europese markt op. ,,Misschien dat we daarna vanuit Zuid-Afrika met Afrika aan de slag gaan’’, oppert Vletter. Amerika en Azië, nee, Vletter ziet die continenten niet zitten. Er is daar een fundamenteel andere manier van werken. Duurzaamheid is voor Voys van belang: ,,Stay-ups in plaats van grow-ups. Wij werken graag met bedrijven die potentie én een drijfveer hebben. Bedrijven als MrChadd, FoodDrop en Payt. Het gaat er om meer dan alleen maar centen verdienen.’’

Hij hoopt met Voys ook een voorbeeldbedrijf neer te zetten. ,,Toen ik nog op de Hanzehogeschool zat, waren theFactorE en WildSea voorbeeldbedrijven voor mij. En toen ik in de Mediacentrale zat, had je daar Stef van der Ziel met JetStream: als hij het kan, waarom ik dan niet? We hebben soms niet door wat één bedrijf teweeg brengt. Neem Traffic4U. Dat was een opleidingsinstituut en heeft geleid tot Storm, Conversies.nl, Pink, Tomorrowmen, Hower & Knower, Belsimpel en EDC.’’

Hoofdkantoor

Voys is door de Europese expansie op weg een serieus hoofdkantoor neer te zetten in Groningen. De eventuele keus voor Afrika geeft aan dat Vletter een generatie van nieuwe en jonge ondernemers vertegenwoordigt. Hij heeft een ander wereldbeeld. ,,We richten ons op de toekomst’’, zegt hij. En hij verduidelijkt: start-ups zijn doorgaans jong en nemen hun ervaringen met Voys mee in de rest van hun loopbaan. Zijn focus op start-ups en techbedrijven is dus een lange-termijnvisie.

Hij heeft trouwens al een beeld hoe hij de Afrikaanse markt op wil. Hij zal van Groningen naar Zuid-Afrika rijden in een Lightyear One (elektrische auto uit Nederland die zich oplaadt via zonnepanelen) en onderweg vertellen over Voys. ,,Ik ben dan wel een hele tijd weg van huis.’’

Stap opzij

Voys blijft altijd in Noord-Nederland. Dat is geen discussie voor Vletter. Voys zal groeien, maar wordt geen multinational, klinkt het gedecideerd. ,,De onderneming wordt zó groot als de ondernemer toelaat’’, zegt Vletter.

,,Het zou daarom zomaar kunnen dat ik eens een stap opzij moet doen want bij een veranderende organisatie kan een ander type leider passen. Je moet bovendien ambitie hebben. Het gaat fout als de ondernemer denkt: ik vind het wel goed zo.’’

Met die ambitie zit het wel goed, zo te horen. Vletter: ,,Wat we eigenlijk doen is continu experimenteren en steeds een klein beetje meten, waardoor je continu beter wordt. Als je elke dag één procent beter wordt maak je stappen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.