'Elektrische auto pas na 700.000 kilometer groener dan auto op benzine'

Elektrische auto's zijn beter voor het milieu dan auto's op benzine, maar het omslagpunt ligt veel hoger dan gedacht. Dat blijkt uit berekeningen van een professor van de universiteit van Luik.

De professor ging daarbij uit van de huidige staat van de elektriciteitsproductie, die slechts voor een klein deel op 'groene’ wijze tot stand komt. Ook de productie van elektrische auto’s en hun accu's is meegenomen. 

Op dit moment zou een elektrische auto van 60 kWh die 20 kWh/100 km verbruikt exact 697.612 km moeten afleggen voor hij groener is dan een gemiddelde benzinewagen die zes liter per 100 kilometer verbruikt. Dat meldt website Autogids.be.

Verschillende variabelen

De berekening werd uitgevoerd door professor Damien Ernst, specialist in energievraagstukken aan de universiteit van Luik, op verzoek van Auto Mobile, van het Belgische RTBF. De professor heeft de wetenschappelijke literatuur gebruikt om de verschillende variabelen te bepalen.

Enkele elementen zijn de energie die het kost om de accu's te maken: 18.696 kg CO2, het Europees gemiddelde van CO2-emissies per kWh: 11 kg CO2/100 km en de CO2-uitstoot van het benzinevoertuig: 13,68 kg CO2/100 km. 

Dat leidt uiteindelijk tot deze afstand van bijna 700.000 kilometer voordat de elektrische auto het milieu meer ontziet dan een auto met een benzinemotor. Echter: wanneer de elektriciteit honderd procent 'groen’ is, is de elektrische auto al na slechts 30.000 tot 40.000 kilometer schoner dan een gemiddelde benzineauto.

Nota bene: het onderzoek van Ernst rammelt aan alle kanten, de cijfers en de berekeningen kloppen niet, zeggen wetenschappers.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.