FNV: in scheepsbouw einde maken aan race naar de bodem

Vakbonden willen in gesprek met werkgevers in de scheepsbouw een einde te maken aan de ‘race naar de bodem’ in de sector. ,,Het is niet meer twee voor twaalf, maar er overheen’’, aldus FNV-bestuurder Albert Kuiper.

Het geringe aantal orders voor de Nederlandse scheepsbouw wordt zo langzamerhand zichtbaar op de werven. Grote werven als Keppel Verolme en Royal IHC hebben reorganisaties aangekondigd waarbij ruim vijfhonderd banen verloren gaan. De krimp werkt door buiten de werf. Toeleverancier Huisman schrapt ook een kleine honderd banen. FNV-bestuurder Albert Kuiper vreest voor een kille sanering als bedrijven bonden en overheid niet snel ingrijpen.

Loonconstructies

Albert Kuiper is ongerust over de ‘race naar de bodem’ die als gevolg van de malaise gaande is in de sector. ,,In de scheepsbouw zijn de lonen de grootste kostenpost. Er zijn werven die constructies hebben bedacht waardoor er mensen voor 9 euro per uur werken. En waar ze wel het Nederlandse minimumloon betalen, werken ze 56 uur per week in plaats van 40 uur.’’

De noordelijke vakbondsbestuurder wil in samenspraak met brancheorganisatie Netherlands Maritime Technology (NMT) een einde maken aan de ‘race naar de bodem’. ,,De werkgevers zitten nu niet op één lijn.’’ Pas wanneer daarvan sprake is, kunnen de vakbonden en de sector pas in gesprek met de overheid over maatregelen om de sector voor ons land te behouden.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.