Fabriek in Emmen bouwt de 'AppScooter': rijdend Spotify bedienen zonder bekeuring

Technologies Added in Emmen moet uitbreiden om over een paar jaar 60.000 e-scooters per jaar te produceren. Startup Etergo uit Amsterdam maakte het partnerschap donderdag wereldkundig.

Etergo hoopt binnen paar jaar de Europese markt vanuit Emmen te kunnen bedienen, het bedrijf kijkt naast Nederland vooral naar Duitsland en zuidelijk Europa.

Productie in Azië

Maar daar blijft het niet bij. Oprichters Bart Jacobsz Rosier en Marijn Flipse willen met hun scooter de wereldmarkt op. Dat betekent een miljoen scooters per jaar maken. Daarvoor zoeken ze een productielocatie in Azië.

De e-scooter van Etergo is al de Tesla op twee wielen genoemd maar ook de app-scooter.

Dat heeft veel te maken met het grote touchscreen op het stuur van de scooter. Daarop is een navigatiescherm te zien. Op het scherm is een aantal apps te bedienen. Het touchscreen functioneert niet tijdens het rijden. Wel zijn enkele apps via een knop met de duim te bedienen, terwijl de handen aan het stuur blijven.

Er kan op de scooter gebeld worden, terwijl de telefoon in de zak blijft.

Video streamen

De e-scooter is verbonden met internet, zodat updates vanuit de fabriek doorgevoerd kunnen worden. Maar ook kan er muziek en video gestreamd worden op de scooter. Waarbij aangetekend is dat de videomogelijkheid ophoudt zodra de motor wordt gestart.

Want, zeggen Flipse en Jacobsz Rosier, we willen de misschien wel veiligste elektrische scooter ter wereld bouwen.

Vervuiling

Een scooter die ontstond in het hoofd van Flipse. ,,De scooter die ik wilde hebben, was niet te koop. Dus besloot ik hem te maken'', zei hij gisteren in Emmen. Hij liep daarbij Jacobsz Rosier tegen het lijf die kennis wilde inzetten voor een duurzame wereld. ,,Brandstofscooters zijn enorme vervuilers en er zijn er heel veel van. ''

Toen ze hun plannen rond hadden, gingen ze op zoek naar een productiefaciliteit. Geen eenvoudige zoektocht. ,,We waren in China, Maleisië en Polen geweest , maar konden het niet vinden'', zegt Jacobsz Rosier.

Technologies Added

Een artikel over Etergo in NRC zette Rob Goossens van Technologies Added een jaar geleden op het spoor van de Amsterdammers. Op de oude locatie van Philips in Emmen bouwt Added aan de industrie van de toekomst.

Na een jaar praten werden beide partijen het enkele weken geleden eens. ,,Emmen ligt voor ons ideaal ten opzichte van Duitsland'', zegt Jacobsz Rosier. ,,Een groot voordeel is ook dat Emmen maar twee uur rijden is vanuit Amsterdam. Als er problemen zijn met de productie kunnen we heel snel in Drenthe zijn. Dat zou anders zijn als je in China produceert.''

Automatiseren

Goossens wil de productie van de Etergo-scooter volledig automatiseren. Hij denkt daarbij vooral een het logistieke proces er omheen.

De klant die bijvoorbeeld zijn keus voor type en kleur heeft gemaakt, bestelt via internet rechtstreeks bij de fabriek waar gestart wordt met de productie van zijn scooter.

En die klanten zijn er. Voor een scooter van Etergo is inmiddels een wachtlijst. De Amsterdammers hebben zich laten inspireren door het verhaal van Tesla. ,,Alleen niet qua prijs. In tegenstelling tot de Tesla willen we dat onze scooter voor iedereen betaalbaar is.''

De scooter van Etergo kost nu nog zo'n 3000 euro. De verwachting is dat die prijs daalt als de productie volledig draait.

Added breidt uit

Om dat mogelijk te maken wordt de productiehal van Added flink uitgebreid en moet de scooter in Emmen zo'n 300 mensen werk bieden.

Of die er zijn in deze tijd van personeelskrapte? ,,Nee, niet op de markt'', zegt Goossens. ,,Maar we willen zo'n interessant bedrijf zijn dat mensen hier toch willen werken. Daarnaast willen we veel doen met studenten.''

Naar verwachting rollen de eerste Etergo-scooters ergens volgend jaar de fabriek uit. In het eerste jaar worden er ongeveer 10.000 scooters gemaakt.

menu