Dalstra Reizen uit Surhuisterveen is failliet.

Failliet Dalstra Reizen uit Surhuisterveen wil een doorstart maken: 'Machteloos tegenover coronavirus'

Dalstra Reizen uit Surhuisterveen is failliet. Foto: Marcel van Kammen

Dalstra Reizen in Surhuisterveen werd dinsdag failliet verklaard door de rechtbank in Leeuwarden. De voormalige eigenaren mikken op een doorstart in afgeslankte vorm.

Verslagenheid en frustratie. Die sfeer trof waarnemend curator Ide Jan Woltman gistermiddag aan op het kantoor van Dalstra Reizen aan de Molenweg in Surhuisterveen. ,,Verslagenheid omdat het niet niks is om het faillissement aan te vragen van een bijna honderd jaar oud bedrijf, en frustratie omdat ze machteloos stonden tegenover de overmacht van de coronavirus.”

Steunmaatregelen

Directeur Johan Dalstra verwoordde dat in een persbericht als volgt: ‘De steunmaatregelen van de overheid zijn niet voldoende om het hoofd boven water te houden en klanten hebben weinig vertrouwen in het reizen per touringcar. De boekingen op nieuwe reizen en dagtochten blijven achter. Ook de steunmaatregelen van de overheid worden versoberd. Er rest ons niets anders dan deze beslissing te nemen.’

Het faillissement omvat de vof Dalstra Reizen en drie vennoten. Het bedrijfspand en het wagenpark (circa dertig touringcarbussen) vallen er niet onder, aldus Woltman. De failliete bedrijfsonderdelen hebben een totale schuldenlast van ongeveer 1,2 miljoen euro. Daartoe behoort ook een bedrag van 350.000 euro aan vooruitbetaalde reisgelden. Eerder had Dalstra beloofd de vouchers voor klanten terug te betalen.

Volgens Woltman is Dalstra in voor een doorstart in afgeslankte vorm. ,,En dat is logisch. Je wil zo’n familiebedrijf niet uit je handen laten glippen.” Voor het faillissement telde het bedrijf nog 36 medewerkers. De waarnemend curator stelt dat een reorganisatie niet mogelijk was. ,,Daarvoor ontbrak het aan tijd en geld.” Het doel is om de komende tijd zoveel mogelijk al geplande reizen door te laten. ,,Een voorwaarde is uiteraard wel dat ze per saldo geld opleveren.”

Gerenommeerd bedrijf

,,We schrokken ervan”, verklaart woordvoerder Hilbert Michel van brancheorganisatie Busvervoer Nederland. ,,Dat Dalstra Reizen kopje onder gaat, wil wat zeggen. Het was een goed, gerenommeerd bedrijf met een lange historie.”

Busvervoer Nederland waarschuwde onlangs in een open brief aan premier Mark Rutte dat de sector aan de rand van de afgrond staat en dat er betere steunmaatregelen moeten komen voor kapitaalintensieve bedrijfstakken zoals de touringcarbranche.

,,Een nieuwe touringcarbus kost al snel 300.000 tot 350.000 euro. En bij een dubbeldekker zit je al boven de 500.000 euro. Die bussen moeten dus rijden anders lopen de vaste kosten enorm op. Uiteraard, er zijn steunregelingen maar die dekken hooguit 70 procent van de kosten.” Als de overheid niet bijspringt, zullen nog vele faillissementen volgen in de branche, waarschuwt Michel. ,,Dan gaat nog minimaal 40 procent bankroet.” Directeur Johan Dalstra was niet voor commentaar bereikbaar. FNV-bestuurder Marijn van der Gaag spreekt van een drama voor de chauffeurs.

,,Touringcarchauffeurs houden van reizen en het sfeer maken met een groep. De touringcar is hun lust en hun leven. Ze kunnen wellicht aan de bak in een andere transportsector, maar dat zal enorm wennen worden. In het beroepsgoederenvervoer liggen de lonen lager en in het openbaar vervoer zijn de verdiensten weliswaar wel goed, maar daar missen ze het avontuur.”

Slechte vooruitzichten

Van der Gaag adviseert de chauffeurs dringend om mee te doen aan een loopbaanbegeleidingstraject. ,,De vooruitzichten in de touringcarbranche zijn gewoon niet goed.”

Dalstra Reizen gaat terug tot 1927 toen drie lokale vervoersbedrijven gezamenlijke touringcarbedrijf FSZ oprichtten. Dalstra nam dit in 1961 over. Tot medio jaren zeventig werkte het bedrijf onder de naam FSZ-Tours, daarna werd de naam Dalstra Reizen ingevoerd. In 1988 nam Dalstra branchegenoot Sypersma in Sneek over en in 2004 volgde de verhuizing naar de huidige bedrijfslocatie aan de Molenweg in Surhuisterveen.

In de afgelopen decennia breidde Dalstra het reisassortiment enorm uit. Naast het groeps- en touringcarvervoer richtte het bedrijf zich onder meer op excursies, steden, dagtochten en speciale reizen voor senioren, singles en fietsliefhebbers.

Dalstra Reizen telde tot voor kort dertig touringcars en tachtig werknemers.

menu