Fotofabriek.nl verovert plekje tussen de reuzen

Ondernemingen blijven soms onder de radar van het grote publiek. Deze rubriek toont bedrijven waar noorderlingen mooie, opmerkelijke of onverwachte dingen maken.

Met hordes tegelijk verdwenen ze afgelopen jaren: drukkerijen. Reprowinkels, kopieershops, ze zijn er amper meer. En intussen groeit Fotofabriek in Groningen als kool. Juist omdát het bedrijf een goed geoutilleerde eigen drukkerij heeft. Fotofabriek is niet alleen een drukkerij. Het is ook een softwarebedrijf, een repro-onderneming, een foto-ontwikkelaar en een adviesbureau.

‘Fakantie’

Fotofabriek doet iets heel goed. Tussen het geweld van reuzen op de fotoboekenmarkt als Hema en Vistaprint heeft de Groningse onderneming zijn plekje verworven. En de groei zit er in. Het bedrijf klom in een paar jaar tijd van vijftien naar tachtig man personeel. ,,We zijn nog steeds naarstig op zoek naar talent dat ons kan helpen verder te groeien”, zegt operationeel directeur Stephan de Vries.

Een uitgekiende marketingstrategie zorgt ervoor dat Fotofabriek bovenaan belandt in de zoekresultaten van Google. En dan heeft Tros Radar de onderneming ook nog eens bekroond als beste in haar soort en kreeg zij van de Consumentenbond een titel vanwege de beste prijs-kwaliteitverhouding. Dat levert nog veel meer hits op voor wat betreft het maken van fotoboeken. Dat verklaart deels de uitdijing. Het pand van de buren aan de Osloweg is onlangs overgenomen om de groei fysiek aan te kunnen.

De bedrijfsstrategie helpt ook mee. ,,Wij willen de verwachtingen van onze klanten overtreffen. Dat levert goede mond-tot-mondreclame op.’’ En dat gaat vrij ver. De fotoboeken worden voor het versturen pagina voor pagina gecontroleerd. Een vlekje op een trouwjurk? Dan krijgt de klant een nieuw boek. ,,Als iemand op de kaft ‘fakantie’ heeft gespeld, dan doen we er een belletje achteraan.”

Duitsland en Oostenrijk

Fotofabriek.nl ontstond in 2008 vanuit reclamebureau Chris Russell. ,,Voor alle soorten drukwerk werden steeds betere en grotere machines aangeschaft. Printers, vouwmachines, snijmachines. Van daaruit was Fotofabriek niet meer dan logisch. We hebben hier alles in huis. Dat is ons voordeel ook ten opzichte van concurrenten, die vaak de druk- en printactiviteiten uitbesteden. Als het opeens heel druk is, komen de mensen van kantoor desnoods meehelpen in de drukkerij.”

In Duitsland is het bedrijf ook los. Fotofabrik.de heet het daar. Oostenrijkers weten dat adres eveneens goed te vinden. Afdrukken zijn te bestellen op zo ongeveer alles wat schoon en vlak is. Hout, glas, metaal, papier, roept u maar. Elke week worden er zo’n 2500 orders verwerkt.

API

En intussen wordt er gebouwd aan andere webshops in nichemarkten. Zoals studentendrukwerk. ,,Juist voor studenten is het gemis van reproshops groot. Wij mikken op het drukken en binden van scripties, almanakken, dat soort dingen. Maar daar zou later best kleding bij kunnen komen.”

Waar ze bij Fotofabriek.nl veel van verwachten, dat is API. ,,Hebben onze mensen zelf gemaakt.” API is open source, het zorgt ervoor dat computerprogramma’s met elkaar kunnen communiceren. En dat gaat wat teweegbrengen aan de Osloweg. ,,Onze drukkerij is open voor de wereld. Als iemand ergens iets wil drukken, dan sluit hij zijn systeem aan op het onze. Wij sturen het product daarna op, in een doos met logo van de klant. Printing on demand is het. We hebben al verschillende partijen in binnen- en buitenland aangesloten.”

menu