Gasunie doet aangifte tegen klant die rekening van 16 miljoen euro weigert te betalen

Gasunie heeft tegen een een klant aangifte gedaan wegens oplichting. Volgens het gastransportbedrijf is de onderneming ‘misleidend te werk gegaan’ door een rekening van 16 miljoen euro niet te betalen.

De klant was volgens Gasunie eind vorig jaar tussen kerst en de jaarwisseling verantwoordelijk voor een situatie van onbalans in het gasnetwerk. Bedrijven die gas verhandelen dat in het netwerk zit, hebben gezamenlijk de verantwoordelijkheid voor de balans in het systeem. Dat regelen ze onderling. Voor een veilig en doelmatig gastransport is het noodzakelijk dat vraag en aanbod in het stelsel met elkaar in evenwicht zijn.

Nieuwe invoer

Het bedrijf onttrok volgens woordvoerder Michiel Bal gas uit het systeem, maar kwam niet de toezegging na te zorgen voor nieuwe invoer. Om problemen in het gasnetwerk te voorkomen, kocht Gasunie zelf gas in om aan het net toe toevoegen. Het bedrijf dat de dreigende onbalans veroorzaakt, weigert echter de rekening van 16 miljoen euro daarvoor te voldoen.

Aanwijzingen

Bal: ,,Er zijn sterke aanwijzingen dat het bedrijf met voorbedachten rade te werk is gegaan. Dan is er dus sprake van oplichting.”

De gashandelaar mag ook het transportnetwerk niet meer gebruiken. Gasunie houdt de naam van de onderneming geheim. Andere gastransporteurs in Europa zijn bij wijze van waarschuwing geïnformeerd over de kwestie.

Volgens Bal is het voor het eerst sinds het systeem van balancering in 2011 van kracht werd dat een klant op deze manier in gebreke blijft.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.