Gasunie en Groningen Seaports werken aan waterstofbeurs

Waterstof

Gasunie, Groningen Seaports en de havens van Amsterdam, Rotterdam en Zeeland werken aan een beurs voor de handel in groene waterstof, naar het voorbeeld van de beurzen voor elektriciteit en gas.

Ze gaan de mogelijkheden daarvoor onderzoeken nadat het woensdag verschenen rapport ‘Een waterstofbeurs voor het klimaat’ onderstreept dat zo’n beurs de markt voor groene waterstof kan aanjagen. De groei van de productie en vraag naar de duurzame energiedrager zal de nu nog hoge prijs drukken. De beurs moet stap voor stap meegroeien met de waterstofeconomie.

Vraag en aanbod

De gedachte is dat de vier havens in eigen regio door de aanleg van leidingen en opslagmogelijkheden voor waterstof de productie en het gebruik ervan gaan stimuleren. Zo moeten vier waterstofclusters ontstaan die vervolgens door Gasunie met elkaar worden verbonden. Daarvoor kan voor een groot deel het bestaande gasnetwerk worden aangepast en gebruikt. Zo ontstaat de infrastructuur voor transport en opslag die nodig is om producenten en gebruikers van waterstof via de beurs samen te brengen. Vraag en aanbod zullen de prijs bepalen.

,,Maar we willen ons niet beperken tot een nationaal systeem”, zegt Ulco Vermeulen, lid van de Raad van Bestuur van Gasunie. ,,We zoeken ook de verbinding met Duitsland. Nederland kan uiteindelijk een grote rol spelen op de wereldmarkt.”

‘ Unieke positie’

Het woensdag verschenen rapport stelt dat Nederland een ‘unieke positie’ heeft om een waterstofeconomie te ontwikkelen. De ligging aan zee is zowel voor de offshore wind (met elektriciteit voor de productie van groene waterstof) als voor de import van waterstof gunstig. Als voordeel wordt ook genoemd dat het aanwezige leidingnetwerk voor aardgas kan worden omgebouwd voor het transport van waterstof.

Bert den Ouden, de oud-directeur van de Nederlandse energiebeurs die in opdracht van minister Wiebes (Economische Zaken en Klimaat) het rapport opstelde, wees op de leidende rol die Nederland ook heeft gehad bij de ontwikkeling van de Europese elektriciteits- en gasmarkt. Hij gaat voor Gasunie en de vier havens ook het vervolgonderzoek doen.

Vermeulen zei gisteren niet te vrezen dat de waterstofeconomie zal stranden op de nu nog hoge prijs voor groene waterstof. Opschaling van productie en afname is nodig om de productiekosten naar beneden te krijgen, al zal daar steun van Brussel en het Rijk nodig voor zijn..

,,Als ik zie hoe de kosten nu al dalen”, zegt hij. ,,Bij de Gasunie zijn we daarover positiever gestemd dan een paar jaar geleden. Duitsland, Frankrijk, Italië en het Iberisch Schiereiland hebben allemaal al grote programma’s. Daar gaat de EU geld in steken. We moeten niet als enige land in de wereld tientallen miljarden erin investeren. We moeten een goede positie in Europa innemen. In die havengebieden kun je op substantiële maar ook verantwoorde schaal beginnen met de waterstofeconomie. Dat is financieel en in de tijd behapbaar. Zo kunnen we uiteindelijk de waterstofmarkt opbouwen en de trekkende kracht in Europa worden.”

menu