Volgens Mario Eibl rollen er tegen het einde van dit jaar tussen de 500 en 1000 cargo e-bikes van de band in Emmen.

Gleam trapt af met productie van cargo e-bikes in Emmen

Volgens Mario Eibl rollen er tegen het einde van dit jaar tussen de 500 en 1000 cargo e-bikes van de band in Emmen. Foto: Jan Anninga

Enkele mobiele productietafels en een stapel pellets met onderdelen. Meer staat er nog niet op de productievloer van Technologies Added. Het is een bescheiden begin van de productielijn die de Oostenrijkse producent Gleam nog deze maand opstart in de Emmer smart factory.

Rond april moeten hun eerste zogenoemde Cargo e-bikes van de band rollen.

Met deze elektrische fietsen wil Gleam het verschil maken op het gebied van vervoer in stedelijke gebieden. Deze vervoersmiddelen hebben in de verte wel iets weg van de vertrouwde bakfiets, met als grootste verschil dat de laadbak zich in dit geval achter de berijder bevindt. Met een maximale laadcapaciteit van 150 kilo, een breedte van 80 centimeter en schakelsensoren in de pedalen zoeven gebruikers met het grootste gemak door elke binnenstad, aldus Mario Eibl, medeoprichter van Gleam.

,,Met ons product richten wij ons in de eerste instantie op koeriersdiensten en aanverwante logistieke bedrijven die zich moeten verplaatsen in de stad.” Daarnaast is deze e-bike ook uitermate geschikt voor bijvoorbeeld een loodgieter of andere vakkrachten die zich in de stadsjungle moeten verplaatsen. ,,Er is genoeg ruimte voor materialen en gereedschappen. Technisch is het een fiets, dus je mag je verplaatsen over fietspaden en fietsstrips. Een parkeerplaats zoeken is niet nodig, je zet de fiets zo voor de deur. Ze komen op plekjes die onbereikbaar zijn voor auto’s.”

loading

Laadvermogen

Deze fietsen hebben een laadvermogen van 120 kilo. Ze zijn standaard uitgerust met een 500 watt batterij, wat zorgt voor een actieradius van 40 kilometer. Een upgrade naar 1000 watt, met als gevolg een verdubbeld bereik, is ook mogelijk. Het opladen neemt ongeveer vier uur aan de slag, de helft als je een snellader gebruikt.

Eibl studeerde in zijn jonge jaren machinebouw aan de universiteit van Wenen. Tijdens zijn studie kwam hij in aanraking met een urban mobility concept voor een lokaal fietskoeriersbedrijf. ,,Grootste probleem was dat zij maar een beperkt aantal pakjes konden meenemen. De vraag was hoe ze die capaciteit konden verhogen. Sindsdien ben ik me meer en meer gaan interesseren voor dergelijke vraagstukken in de stedelijke mobiliteit.”

Betere wereld

Voor Eibl speelt duurzaamheid daarbij ook een belangrijke rol, vertelt hij. ,,Mijn vrouw is meteoroloog, dus thuis praten we regelmatig over zaken als klimaatverandering. Je wilt uiteindelijk een betere wereld nalaten voor toekomstige generaties, inclusief mijn eigen kinderen. Dat nam ik mee als een persoonlijke motivatie om bij te dragen aan het terugdringen van de uitstoot van CO2.”

De elektrische fiets biedt naar zijn idee de beste oplossing. ,,In vergelijking met elektrische auto’s is hij veel goedkoper (verkrijgbaar vanaf 6990 euro).” Gezien de wendbaarheid en het ontbreken van uitlaatgassen draagt de fiets ook bij aan een gezonder leefklimaat en het terugdringen van files binnen de stad, meent hij. Eibl bestempelt de cargo e-bike dan ook als de ‘missing link’ tussen auto en fiets als het aankomst op stadsverkeer.

Technologies Added kwam bij Gleam in beeld nadat Eibl een presentatie op social media zag voorbijkomen van Etergo, het bedrijf dat ook Emmen koos als productielocatie. De strategische ligging binnen Europa speelde ook mee. Gleam levert straks vooralsnog aan Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en natuurlijk Oostenrijk. Andere landen moeten dan snel volgen. Met de belangstelling zit het wel snor, vanuit de Verenigde Staten is ook al interesse getoond.

Banen

Vanaf dit voorjaar gaat Gleam leveren aan fietsdealers in de genoemde landen. Het is de bedoeling dat er 500 tot 1000 exemplaren in elkaar worden gesleuteld. Extra werkgelegenheid zal het zeker opleveren, maar Eibl kan nog niet zeggen hoeveel banen dit voor de regio gaat opleveren. ,,Dat moeten we nog nader berekenen en is afhankelijk van hoe snel we kunnen opschalen. In een gemiddelde fiets zit acht uur aan arbeid. Daar zitten dus zeker banen in.”

Volgens Eibl zit er ook nog een mainstream versie van de Gleam bike in de pijpleiding. ,,We concentreren ons eerst op de logistieke markt, maar de consument houden we ook in het achterhoofd. Mogelijk komen we in de tweede helft van dit jaar al met ons antwoord op de bekende kinderbakfiets.”

menu