Het wegtransport wereldwijd CO2-vrij maken. Het is de forse ambitie die topman George Gu van Hyzon Motors dit voorjaar uitsprak. Een ambitie die vanaf volgend jaar voor een deel gestalte moet krijgen in Winschoten.

De fabriek die Hyzon met Holthausen Clean Technology in Hoogezand wil bouwen moet op termijn 2000 vrachtwagen produceren die rijden op groene waterstof (waterstof gemaakt zonder uitstoot van CO2, op basis van zon- of windenergie).

Concurrentie voor

Met een seriematige productie van waterstoftrucks zou de combinatie Holthausen/Hyzon de wereldconcurrentie volgens het online magazine e-Drivers.com een stap voor zijn. ‘In de brandstofceltechnologie zijn veel aankondigingen van bijvoorbeeld Nikola, maar behalve bij Hyundai Motors is er nog niet concreet sprake van serieproductie’.

Serieproductie is noodzakelijk, zei Carl Holthausen maandag tijdens een soort aap-noot-mieswebinar over waterstof van New Energy Coalition. Alleen door serieproductie in deze orde van grootte kunnen waterstoftrucks concurrerend worden met dieselvrachtwagens.

In december de sleutel van hal in Winschoten

In het webinar maakte Holthausen bekend dat het bedrijf in december de sleutels krijgt van een productiehal in Winschoten. Na een aantal maanden inrichten zou het in de eerste helft van 2021 met de productie kunnen starten.

Winschoten is een geschikte locatie. Duitsland ligt om de hoek en in de ambitie Europa te veroveren vormen de oosterburen een interessante springplank. De nieuwe fabriek staat bovendien op steenworp afstand van het Hoogezandster hoofdkwartier van Holthausen.

Familiebedrijf

Na de Tweede Wereldoorlog veerden de Groninger scheepswerven op. Er was veel vraag naar zuurstof voor laswerkzaamheden. Familiebedrijf Holthausen leverde dat.

Het bedrijf maakte enkele jaren geleden succesvol de overstap naar transport op waterstof. Het bouwt onder meer voor de gemeente Groningen wagens om op waterstof.

Hyzon Motors is gevestigd in New York en een dochter van de Horizon Fuel Cell Group. Met Holthausen wil het bedrijf vrachtwagens van meer dan 40 ton maken.

Zwaar transport snel CO2-vrij

De gebruikte technologie zou volgens topman Gu helpen het zwaar goederenvervoer veel sneller dan mensen nu denken CO2-vrij te maken.

Krijgt de productie van waterstoftrucks in Winschoten daadwerkelijk haar beslag, dan zou dat voor Oost-Groningen een opsteker van jewelste betekenen. Direct in de fabriek en indirect zou de groene truck uit Winschoten in totaal duizend banen op kunnen leveren.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Winschoten
waterstof
Logistiek / Transport
Aanrader van de redactie