Groningen Open voor creatieve business

André van der Schaaf. Foto: Corné Sparidaens

Hoe houdt FC Groningen als voetbalbedrijf zijn prestaties in de gaten? Hoe overtuigt een snoepfabrikant kritische consumenten dat xylitol niet slecht is voor de tanden. Groningen Open start deze week en wil meer zijn dan een challenge alleen.

Met de challenge wil Groningen Open bedrijven en start-ups koppelen. Daarbij moet het mes aan twee kanten snijden. Het bedrijf lost dankzij de creativiteit en flexibiliteit van de start-up een probleem op. De start-up profiteert van de kennis en ervaring in het grotere bedrijf.

Meer bekendheid xylitol

Een zo’n bedrijf is de Zweedse snoepwarenproducent Cloetta. Met het hoofdkantoor in Stockholm heeft het bedrijf een Nederlandse vestiging in Sneek. Cloetta produceert onder andere Venco, Red Band en Jelly Beans, chocolade, kauwgum en suikervrije snoep.

Waar Xylifresh een redelijk bekende naam is, vindt André van der Schaaf van Cloetta het product xylitol onvoldoende bekend bij het grote publiek. ,,Wij gebruiken het heel veel, het heeft veel positieve eigenschappen.’’

Een van die eigenschappen, zegt Van der Schaaf, is dat xylitol helpt bij het beschermen van de mond. ,,Het helpt om gaatjes in het gebit te voorkomen.’’

Finse kinderen dagelijks een snoepje

In landen als Japan, Korea en Finland wordt xylitol daarom heel veel gebruikt. ,,In de kinderdagverblijven in Finland is het gebruikelijk dat kinderen dagelijks een snoepje met xylitol krijgen.’’

De bekendheid van xylitol is in Nederland veel minder. ,,Daar willen we graag verandering in brengen. Uiteraard hebben we een commercieel motief. Maar we hopen ook dat een start-up ons kan helpen aan een simpel idee om de Nederlandse consument meer bewust te maken van de goede kanten van xylitol. Want dat is nu niet top of mind bij de meeste mensen.’’

Inschrijven

Groningen Open is een initiatief van Campus Groningen, Founded in Groningen, VentureLab North en de NOM.

Start-ups die een idee hebben voor xylitol of een van de andere challenges kunnen tot 30 oktober inschrijven. Half november wordt gekeken welke bedrijven en start-ups een match hebben. Dat moet daarna binnen drie maanden leiden tot een product.

Hieronder de challenges van andere bedrijven.

menu