Groninger CIG vraagt surseance aan

Central Industry Group (CIG) en CIG Shipbuilding in Groningen vragen woensdag uitstel van betaling aan. Dit heeft directeur Jan Koopmans dinsdagavond gemeld.

,,Door de aanhoudende crisis in de scheepvaart en de scheepsbouw kan CIG niet meer aan haar verplichtingen jegens haar financiers voldoen’’, licht Koopmans in een persbericht toe.

Hij is optimistisch over de toekomst. ,,Diverse partijen hebben interesse getoond om aandelen in dochtermaatschappijen over te nemen en te investeren. We hebben er vertrouwen in dat er onder leiding van de bewindvoerder op korte termijn een oplossing voor de dochterondernemingen wordt gevonden.’’

Geen gevolgen andere dochterbedrijven

De maatregel waarmee de rechtbank in Groningen woensdag nog moet instemmen, heeft volgens Koopmans geen gevolgen voor de andere dochterbedrijven, waaronder Centraalstaal.

Dat onderdeel heeft gisteren van scheepswerf Barkmeijer in Stroobos een staalorder gekregen voor de bouw van een op lng varend baggerschip.

Arbeidsplaatsen behouden

Het bekendste CIG-bedrijf is Centraalstaal in Groningen dat voorgevormde staalplaten voor schepen levert. Door reorganisaties liep het aantal werknemers daar in de afgelopen anderhalf jaar terug van 120 naar 50.

Van de ongeveer 1100 werknemers die CIG twee jaar geleden telde, is minder dan de helft over. Het bedrijf heeft bij diverse onderdelen in Noord-Nederland 230 werknemers. ,,We verwachten dat nagenoeg alle arbeidsplaatsen behouden blijven’’, aldus Koopmans. Het bedrijf heeft buiten Nederland vestigingen in China en Duitsland. Behalve met scheepsbouw houden de onderdelen zich bezig met engineering, toelevering voor de scheepsbouw en met architectuur.

Voor de holding voorspelt Koopmans dat er nieuwe investeerders kunnen worden aangetrokken. Over de toekomst van CIG Shipbuilding kan hij geen duidelijkheid verschaffen.

Scheepsbouw

CIG is in problemen gekomen door de malaise in de scheepsbouw. Koopmans liet zich in april dit jaar al somber uit over de toekomst van de sector. Door een overcapaciteit aan schepen staan de vrachttarieven al voor het negende achtereenvolgende jaar onder druk.

CIG had ook miljoenen euro’s gepompt in nieuwe schepen van rederij Abis Shipping in Harlingen, waarvan Koopmans mede-eigenaar is. Het Friese bedrijf verkeert in grote problemen. Deze maand worden twaalf schepen van Abis in Rotterdam geveild.

Goedkope veilingen

Banken en investeerders leggen momenteel steeds vaker beslag op schepen van reders en kapitein-eigenaren die niet meer aan hun verplichtingen kunnen voldoen. Die schepen komen dan via veilingen goedkoop op de markt, waardoor de nieuwe eigenaren nog lagere vrachttarieven kunnen berekenen. Onlangs viel rederij Flinter in Barendrecht om. Feederlines in Groningen moest schepen afstoten.

Die situatie vertaalt zich ook in de scheepsbouw. In 2013 werden in Nederland 136 schepen besteld. Vorig jaar waren dat er nog maar 64.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.