Gronings bedrijf ontmaskert duizenden nepwebshops

Foto: Shutterstock

Tienduizenden criminele webshops bestoken momenteel de Nederlandse consument. Hun activiteit neemt flink toe met de kerstdagen in aantocht.

Het Groningse Dataprovider, dat elke maand meer dan 200 miljoen websites checkt (men werkt voor klanten als Dun & Bradstreet, niet voor consumenten) ontdekte de afgelopen maanden een fikse toename van merkwaardige webshops.

De Groningers hebben het LMIO (Landelijke Meldpunt Internet Oplichting) van de politie op de hoogte gebracht. ,,Iedereen kent de Nigeriaanse boefjes inmiddels wel en ook de phishing-methodes’’, zegt Christian Branbergen van Dataprovider, ,,maar zij worden ook slimmer en hebben nieuwe methodes ontdekt.’’

Het zijn nu vooral Chinese en Oost-Europese criminelen die achter criminele nepwebshops zitten. Branbergen demonstreert dit op zijn scherm. Hij tovert een serie van dit soort sites tevoorschijn.

Namaakspulletjes

In het systeem van Dataprovider kan hij een serie antecedenten natrekken. De IP-adressen bevinden zich vooral in verre landen. De webshops proberen accounts en creditcardnummers te bemachtigen of leveren namaakspulletjes.

Online-winkels met vreemde namen als maastrichtsmannenkoor.nl en cjkees.nl tonen een webshop met artikelen van bekende sportmerken. Branbergen: ,,Die criminele partijen doen niks anders dan vervallen domeinnamen opkopen waar wel nog enig verkeer op is. En daar gooien ze een webshop op. Omdat Chinezen geen Nederlands kunnen lezen, weten ze niet dat het een site van een mannenkoor is. Maar dat maakt hen niet uit. Op elke site zijn er wel een paar mensen die erin stinken. Als je enige tientallen van die sites hebt, kan de vangst snel oplopen.’’

Het bedrijfsmodel van de startup – zo snel mogelijk groeien door op te schalen – wordt gekopieerd door deze internetcriminelen. Veel sites in allerlei landen zorgen ervoor dat de verdiensten heel snel kunnen oplopen.

Patronen

Dataprovider herkent patronen bij de webshops. Over het algemeen hebben ze aan het begin van 2017 een lage activiteit, die met het naderen van de feestdagen toeneemt.

Om de consument te helpen zo’n site te herkennen heeft Dataprovider een eigen Trustscore (betrouwbaarheidsmeter) ontworpen. Die is via Chrome Web Store en de website van dataprovider.com te downloaden en toont wat de economic footprint, de activiteit en de maandelijkse ‘hartslag’ is.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie