Mede-oprichter Liu Kars van Ticketguard. Foto: Majorie Noe

Groningse Ticketguard: Nooit meer de dupe van te dure (nep)kaartjes

Mede-oprichter Liu Kars van Ticketguard. Foto: Majorie Noe

Ticketguard biedt de oplossing tegen gemarchandeer met populaire concertkaartjes. ,,Niemand wordt meer besodemieterd.’’

Nooit meer te dure en altijd veilige tickets. Ticketguard belooft het. Artiesten krijgen weer de bezoekers die ze willen en iedere act is weer betaalbaar voor de consument. De Groningse start-up Ticketguard fikst dat. ,,Niemand wordt meer besodemieterd’’, zegt mede-oprichter Liu Kars.

Onbetaalbare tickets

Het was een probleem waar Liu Kars zelf in 2016 tegen aanliep,. Hij wilde naar een concert en kon alleen nog maar een ‘tweedehands ticket’ bemachtigen, zoals dat heet. Van iemand die het toegangsbewijs om wat voor reden dan ook wilde doorverkopen. Kars moest veel te veel betalen en wist ook niet zeker of hij een authentiek kaartje kreeg.

,,Kaarten van 80 euro gaan naar 300 tot 500 euro en van 150 euro naar zelfs 1750 euro’’, weet Kars. ,,Vanuit de vrijemarktgedachte is het top als je de prijs zo weet op te drijven, maar sommige artiesten zijn niet meer bereikbaar voor muziekliefhebbers met lagere inkomens. En: hoe veel geld je ook betaalt, je hebt geen garantie dat het ticket echt is, want bij dit soort bedragen gaat oplichting een grotere rol spelen.’’

K3

De ticketing ontwricht de concertwereld. Liu Kars vertelt een anekdote over een concertserie van K3 in België. De kaartverkoop liep dermate storm dat de organisatie eraan dacht extra concerten uit te schrijven. Maar in werkelijkheid waren het ticketbureaus die de kaarten massaal opkochten. ,,Dat gaf dus een flink vertekend beeld’’, zegt Kars.

Ticketguard beweert de oplossing te hebben. Tickets worden via een pc of smartphone gekocht en gekoppeld aan de smartphone. Het toegangsbewijs wordt opgeslagen in de cloud. Alleen met die ene smartphone kan het kaartje via een permanent veranderende QR-code worden opgehaald. De artiest bepaalt of doorverkoop mogelijk is en tegen welke prijs.

Bijkomend voordeel is dat de koper zijn identiteit niet bekend hoeft te maken. De smartphone staat in het hele proces centraal, niet de persoon. Kars: ,,Maar als het echt nodig is een identiteit aan onze diensten te koppelen, dan dat heel makkelijk via een foto of vingerafdruk. Dan is meteen duidelijk dat wie de smartphone heeft ook de eigenaar van het ticket is.’’

Regie over eigen feest

Kars legde zijn oor te luisteren bij grote partijen als PayLogic en Ticketmaster en gaandeweg kreeg hij andere inzichten over het fenomeen ticket. Hij trok zijn dienstenpakket breder: niet alleen tickets voor entertainment, maar ook voor openbaar vervoer en accreditaties. En nog belangrijker was dat hij leerde een dienst aan te bieden waardoor concurrenten klant worden. Kars: ,,En dus is er een grotere kans van slagen.’’ Er is met accreditaties al proefgedraaid bij de overheid.

Een seamless journey noemt Kars het, een naadloze trip. Parkeerplek, ontvangst, consumpties, alles loopt naadloos in elkaar over. ,,Er kunnen geen rare dingen meer gebeuren met je ticket’’, zegt Kars. ,,We geven artiesten weer de regie over hun eigen feestje. Het landschap van ticketing verandert.’’

menu