Gros mkb’ers verdwaalt in noordelijk financieringslandschap

Gea Vellinga van Innovatiespotter. Foto: Corne Sparidaens

Het noordelijk subsidie- en financieringslandschap is zo versnipperd dat kleine ondernemers geen idee hebben waar ze geld voor investeringen op kunnen halen.

Er is sprake van een enorme mismatch, zegt Gea Vellinga van Innovatiespotter. Met hulp van artificial intelligence (AI) deelt Innovatiespotter bedrijven in die actief zijn op het gebied van innovatie, technologie en duurzaamheid.

Waar heeft ondernemer behoefte aan?

Met studenten van de Hanzehogeschool vroeg Innovatiespotter 3000 noordelijke start-ups en innovatieve bedrijven naar hun behoeftes (op het gebied van financiering, samenwerking en advies).

Uit het onderzoek komt naar voren dat 40 procent van de bedrijven behoefte heeft aan subsidie, 20 procent zoekt een lening.

Jaren geen contact

Van deze bedrijven die op zoek zijn naar subsidies, leningen of investeerders heeft een op de drie al drie jaar geen contact met noordelijke instanties die helpen op het gebied van financiering.

,,Dat is heel veel’’, zegt Vellinga. Volgens haar hebben kleine bedrijven geen idee waar ze terecht kunnen met hun vraag. ,,Stel er is subsidiegeld beschikbaar voor bedrijven die iets doen met AI. Dan kan het best zijn dat een ondernemer dat wel weet, maar dat hij geen idee heeft of hij ervoor in aanmerking komt en waar hij dat dan weer moet aanvragen. Dus gebeurt er niks.’’

Vooral kleintjes lopen geld mis

Het zijn vooral kleine bedrijven die op deze manier veel geld mislopen. ,,Hoe groter een bedrijf wordt, hoe vaker je ziet dat ze mensen in dienst hebben die dat allemaal precies uitzoeken. Een klein bedrijf heeft die capaciteit niet. En vergis je niet, 95 procent van de bedrijven in Nederland bestaat uit minder dan 10 fte.’’

En het geld? ,,Dat blijft liggen’’, zegt Vellinga. ,,Of het komt op de grote hoop. Want grote bedrijven, en zeker ook kennisinstellingen, zijn er uiterst bedreven in om het geld te vinden. Het is zaak om vraag en aanbod hier veel beter op elkaar af te stemmen.’’

Samenwerken? Ja, graag

Uit het onderzoek naar de behoeftes van innovatieve mkb’ers blijkt dan ook dat er grote behoefte bestaat aan samenwerking. Meer dan de helft van de bedrijven is op zoek naar een samenwerkingspartner.

En uiteindelijk is er de klant. Hoe bereikt een klein bedrijf die? Bijna 60 procent van de kleinere ondernemers heeft ook behoefte aan ondersteuning op het gebied van communicatie en marketing, zo blijkt uit het onderzoek.

menu