Hamsterende Brexit-Britten bezorgen transporteur in Drenthe en Groningen hoofdbrekens. 'Er is geen doorkomen meer aan'

Vrachtwagens in de haven van Dover. Foto: AFP

De Britse hamsterwoede aan de vooravond van brexit bezorgt noordelijke transporteurs veel hoofdbrekens en extra werk. Koning & Drenth uit Beerta neemt geen extra ritten op het Verenigd Koninkrijk aan: ‘geen doorkomen aan’.

Gerrit Staalduinen van transportbedrijf Koning & Drenth voorziet ‘een zootje’ in 2021. ,,Ik denk dat zeker de mensen in het Verenigd Koninkrijk amper een idee hebben over wat er op ze afkomt.’’

In VK geen idee wat op ze afkomt

Iedereen zit met vragen over de naderende afscheiding. ,,Maar je merkt dat ze in het VK helemaal geen idee hebben. Het is alles bij elkaar een rare situatie. Een die ik nog nooit heb meegemaakt’’

Op weg naar brexit zijn de Britten aan het hamsteren geslagen. ,,Ze willen voorkomen dat er in januari een gebrek is’’, zegt Jan Belga van Belga Transport in Roden.

Nog grote verschillen

Hoe brexit er precies uit gaat zien, weet op dit moment niemand. EU-baas Ursula von der Leyen en VK-premier Boris Johnson hadden woensdag een ‘levendig diner’ nodig om te constateren dat er nog grote verschillen zijn te overbruggen op weg naar een handelsakkoord.

Dat handelsakkoord zou er op 1 januari moeten liggen. De Britten verlieten de EU een jaar geleden formeel. De toen afgesproken overgangsperiode eindigt over twintig dagen. Dan moet het akkoord, dat de handelsrelatie tussen beide regelt, ingaan.

Maar het akkoord is nog ver weg. De dreiging van een harde brexit is levensgroot. Net als de onduidelijkheid voor bijvoorbeeld transporteurs die op het Verenigd Koninkrijk rijden.

Lastig politici nog serieus te nemen

Heel druk, heel rommelig, schetst Belga de situatie. ,,Voor de boten staan lange rijen, boten gaan van het schema af. Het geeft heel veel stress en extra kosten.’’

Aan beide kanten van het Kanaal had de voorbereiding op brexit naar Belga’s idee beter gekund. ,,Je bent er sinds 2016 mee bezig, en drie weken voor de deadline, is het allemaal nog niet duidelijk. Zeker voor een land als het VK, dat anderen nog wel eens wil vertellen hoe het zit, is dat niet sterk. Maar goed, ook in Nederland komen we als bedrijf geregeld voor soortgelijke situaties te staan. Het wordt zo lastig politici nog serieus te nemen. Dit is geen schoolvoorbeeld van hoe het moet.’’

De Britse hamsterwoede levert Belga extra werk en kosten op. ,,We werken met vaste prijzen dus als er vertraging is, kost ons dat geld.’’

Steeds nieuwe verrassingen

Voor Koning & Drenth is de drukte reden alleen nog voor vaste klanten naar het VK te rijden, extra werk wordt niet aangenomen. ,,Er is geen doorkomen aan’’, zegt Staalduinen. ,,Je verliest uren.’’

De transporteur kampt met de onduidelijkheid die is ontstaan. ,,Onze leveranciers, onze klanten en wijzelf: we wijzen elkaar steeds op allerlei zaken. Je staat steeds voor nieuwe verrassingen.’’

De onduidelijkheid behelst bijvoorbeeld hoe het zit met veranderende wetgeving of vergunningen na een deal/no deal. ,,Wat voor deal er ook komt, het is een boel stress, een hoop geouwehoer.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Logistiek / Transport
Brexit
Boris Johnson