Wilbert van de Kamp van Omapost op MKB Ondernemersevent in Euroborg Groningen: 'Het is tijd om heel anders naar geld te kijken'

Wilbert van de Kamp. Foto: Maartje Strijbis

Groninger ondernemers in lastige tijden steun in de rug geven. Dat is het idee achter het MKB Ondernemersevent dat de gemeente Groningen donderdag streamt vanuit de Euroborg. Wilbert van de Kamp, directeur van Omapost (dat een kaartje sturen naar familieleden met drie muisclicks mogelijk maakt) is keynote-speaker.

Hoe ga jij collega-ondernemers een duw in de rug geven?

,,Ik ga in elk geval vertellen over Omapost. Tot aan de crisis was dat veredeld vrijwilligerswerk. Het leverde wel iets op, maar stabiel was het niet.’’

Sinds de coronacrisis is dat anders?

,,Ja. We hebben nu omzet. Met partners hebben we nu voor de kerstperiode voor 300.000 kaartjes aan acties uitstaan.’’

Wat is de les die jij daar uittrekt?

,,Dat in deze tijd bijna alles digitaal via schermen gaat. Ik denk dat heel veel mensen de behoefte hebben om iets in handen te hebben, een kaartje bij voorbeeld.’’

Wat zijn andere lessen?

,,Ik wil gaan vertellen hoe je deze periode kunt gebruiken om de toekomst dichterbij te halen. Hoe kun je positieve, maar ook negatieve ervaringen van nu, vasthouden en gebruikten in de toekomst.’’

Wat voor positieve ervaring houd jij over aan deze crisis?

,,Ik zat zeker de eerste maanden veel te veel achter de computer. Ik heb op een gegeven moment besloten een dag in de week te gaan werken op een boerderij. Dat werkt heel positief.’’

Maar je moet dat wel kunnen: zomaar op een boerderij werken.

,,Maar daar gaat het ook om. Waarde van mensen omzetten in kwaliteiten. We zijn in de crisis begonnen met de Grokaalbox , een doos met producten van lokale ondernemers. Ook een positieve ervaring trouwens. Gaande dat project hebben we ontdekt wat de sterke punten zijn van iedereen die daarbij betrokken is. Die zijn we gaan inzetten.’’

Doen waar je goed in bent. Deden we dat dan niet?

,,Dit is anders. Sinds de eerste coronagolf zijn veel creatieve mensen thuis komen te zitten. Dat zijn mensen die prima iets kunnen betekenen voor een ondernemer die iets nieuws wil doen. Maar die ondernemer moet wel durven vragen. Ik maak zelf graag gebruik van een deelauto van EasyDriving. Die heeft geen geld voor een marketingcampagne, waarop ik heb aangeboden iets voor ze te bedenken in ruil voor een aantal gratis kilometers.’’

Een soort van ruilhandel?

,,Ja, maar meer vanuit de gedachte: wat hebben we elkaar te bieden. Wat kunnen we voor elkaar betekenen. Het is tijd om heel anders te kijken naar geld.’’

Meer informatie over het Ondernemersevent vind je hier .

menu