Het rad van fortuin

In New York verrijst een 190 meter hoog reuzenrad. De cabines van de New York Wheel worden door VDL gemaakt in Breda.

Naast het fort op Staten Island verrijst de komende twee jaar het grootste rad ter wereld, zegt topman Rich Marin van de New York Wheel. Het ontwerp is gebaseerd op die andere reus, de London Eye, alleen dan groter. Marin, ooit werkzaam op Wallstreet, hoopt jaarlijks 3,5 miljoen bezoekers te lokken, zo vertelt hij aan de New York Times.

Die toeristen kunnen voor 35 dollar een kaartje kopen, dat hen 38 minuten lang een fabelachtig uitzicht biedt over het Vrijheidsbeeld, Lower Manhattan en Brooklyn. Het monster torent 190 meter boven de grond uit en krijgt een diameter van 183 meter. De bouw van de attractie is geraamd op 500 miljoen dollar (448 miljoen euro).

,,Het zou me nooit zijn gelukt zonder de Chinese investeerders’’, bekent Marin. Zo’n driehonderd Chinese families legden 150 miljoen dollar (134 miljoen euro) op tafel, in de hoop dat ze daarmee een verblijfsvergunning kunnen bemachtigen. Volgens de New York Wheel levert die investering straks 600 permanente banen op. Ook het Eindhovense industrieconcern VDL groep profiteert mee.

Het familiebedrijf bouwt voor ruim 20 miljoen euro de 36 stalen cabines van elk 26 ton. De ei-vormige capsules moeten 40 passagiers herbergen en in sommige ervan kun je zelfs dineren. Het ontwerp komt van reuzenradspecialist Mammoet-Starneth. Het Starneth-team bouwde eerder ook de London Eye en heeft een vestiging in Enschede. Ook de andere consortiumpartner Mammoet heeft Nederlandse roots/

,,Vanaf het begin was er direct een klik’’, zegt adjunct-directeur Bas van der Leegte van de VDL Groep. ,,Onze bedrijfsculturen sluiten goed op elkaar aan, waardoor ik het volste vertrouwen heb in een goede samenwerking.” De cabines zullen door VDL worden geassembleerd bij VDL Steelweld in Breda, maar ook de vestigingen in Boxtel en Eindhoven leveren bijdragen. VDL moet de cabines volgend jaar opleveren.

De vraag naar kermisattracties groeit. Kermisbouwer Mondial in Terband leverde recent reuzenraderen aan Zwitserland, Australië en aan een Russisch pretpark. Het meest recente, zo meter hoge rad verrees op Place de la Concorde. Collegafabrikant Jan Lamberink uit Overschild levert binnenkort een 45-meter hoge versie af in de VS. ,,Het wordt het hoogste transportabele reuzenrad van de VS’’, vertelt Lamberink trots. . Zijn bedrijf begon ruim een jaar geleden met de bouw van 33 hoge gevaartes.

Volgend jaar juni bouwt Lamberink het eerste 55 meter hoge rad voor een Franse opdrachtgever. ,,En een rad van 80 meter ligt al op de tekentafel.’’ Het bedrijf, dat nauw samenwerkt met Kroeze Constructie in Hoogezand, heeft meer vraag naar reuzenraderen dan capaciteit, stelt de fabrikant. ,,Blijkbaar wil iedere grote stad een reuzenrad. De orderportefeuille voor dit jaar zit al vol.’’

Mobiele versies worden vaak ingezet voor festiviteiten, evenementen en kermissen. Lamberink zou de bouw van de reus in New York best aandurven. ,,Dan gaan we even brainstormen. nee daar hebben we geen probleem mee. Alles is mogelijk tegenwoordig. We hopen over tien jaar al bedrijven het grootste reuzenrad ter wereld te bouwen.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.