Het schuurt en jeukt in het ooit zo trotse team TopDutch

Het is al een tijdje hommeles in het team van TopDutch, dat ooit werd opgericht om de Tesla-fabriek naar Noord-Nederland te halen. De één noemt het een vertrouwensbreuk, de ander een nieuwe werkelijkheid.

Hoe dan ook: de campagne om het bedrijfsleven te promoten gaat full throttle door, met of zonder het complete kernteam. Die bestaat vanaf deze week uit één lid minder. Tres Internet in Heerenveen gaf er de brui aan. Reden: het vertrouwen is weg.

Hi Tesla, we are TopDutch

Premier Rutte liet zich fotograferen met een groene Topdutch-bril op. Foto: Topdutch

TopDutch begon bijna twee jaar geleden als initiatief van de Groningse wethouder Joost van Keulen en Stef van der Ziel (Jet-Stream) waarbij Gerard de Boer (Initio), Patrick Brouns en anderen snel aanhaakten. Hi Tesla, we are TopDutch, was overal te lezen waar Elon Musk het zou kunnen zien. Een topsucces, een prijswinnende campagne ook. Lachende gezichten, vrienden in groene shirts en premiers met zonnebrillen op.

Achter die zonnebrillen werd al lang gewerkt aan de volgende stap in de campagne, de meer strategische, bedoeld om meer bedrijven dan alleen Tesla naar het Noorden te lokken. Zoals het dan gaat, liet Patrick Brouns die opdracht Europees aanbesteden, omdat de drie noordelijke provincies bereid waren er 1,2 miljoen euro in te stoppen.

Chris van der Voorn, mede-eigenaar van Tres: ,,Het is jammer, we hadden veel toegevoegde waarde kunnen hebben, maar op deze manier gaat het niet. Ik zie niet terug wat we samen bedacht hadden. Ik ken inhoudelijk de komende campagne niet eens, maar wordt er wel op aangesproken door mensen.’’ Of de rest van het team bijeen blijft, is maar zeer de vraag.

Onmin achter de schermen

Onmin achter de schermen, mensen die elkaar verwijten maken, mondelinge afspraken die wiebelen. Sinds de zomer lijkt de frivoliteit een eind weg. ,,Het zorgde voor wat spanning, ja’’, zegt Patrick Brouns koeltjes. ,,Dat lossen de mannen maar mooi zelf op. Als opdrachtgever zit ik er vrij simpel in. Ik stuur op de prestaties van het uitvoerende team. Zo lang er gewoon geleverd wordt, heb ik geen probleem.’’

Dat is stoere taal. In werkelijkheid bracht de Groningse gedeputeerde een paar maanden geleden de strijdende partijen om tafel. TopDutch is namelijk een project dat niet mág mislukken. De belangen zijn groot. Brouns stelt dat drie mooie, grote bedrijven al dankzij TopDutch naar Noord-Nederland kwamen of komen. Als één van de grotere successen wordt steevast de ‘noordelijke eendracht’ genoemd die de campagne te weeg brengt. O, ironie.

De Groningse gedeputeerde Patrick Brouns ging met de strijdende partijen om tafel. Foto: Patrick Brouns

Mediator

Een externe adviseur (in een huwelijk zou je hem een mediator noemen) kijkt al een tijd intern mee, om te zien wat er nog te redden is. De angel is de nieuwe verhouding binnen het team sinds afgelopen zomer. En het gebrek aan keiharde afspraken die daaromtrent gemaakt werden.

Voor Van der Voorn komt het allemaal te laat. Hij zou zich gaan bemoeien met de online campagne, maar zag dat werk de laatste tijd steeds aan concurrenten uitbesteed worden. ,,We zijn maanden bezig geweest met goede afspraken, maar daar zagen we in de praktijk niets van terug. Dan houdt het op een gegeven moment op. Als Tres er op papier bij betrokken is, dan moet er voor ons wel werk uit komen.''

Na de Europese aanbesteding hadden de initiatiefnemers eigenlijk een nieuwe bv moeten oprichten om gezamenlijk de opdracht te kunnen krijgen. Van die intentie was ook lange tijd sprake. Toch deden ze het niet. Initio won de opdracht. En toen was Gerard de Boer opeens niet meer alleen kameraad in, maar ook opdrachtgever van het TopDutch team, waarin de andere leden de rol van leverancier kregen.

Moeilijk

Verwachtingsmanagement heet het met een modieus woord. Dat is wat er aan ontbroken lijkt te hebben. De ‘TopDutchers’ van het eerste uur hebben het er moeilijk mee. Dat mondelinge afspraken van weleer geen garanties bleken te bieden, dat andere besluiten werden genomen dan verwacht, dat de initiële transparantie zoek bleek.

Eendracht is er nu wel een beetje: Gerard de Boer, Stef van der Ziel en Niels Palmers (Young Business Award) laten weten dat ze niet reageren voordat er ‘intern een oplossing gevonden is’. Zo ver is het dus nog niet.

Reclame van TopDutch op de Ecolution, de duurzame boot van ruimtevaarder Wubbo Ockels. Foto: Anton Kapper

Patrick Brouns gelooft dat de plooien in de rest van het team nog gladgestreken kunnen worden. Het zal ook wel moeten. TopDutch moet door, in volle vaart. De thuiswedstrijd van FC Groningen volgende week (zondag 16 december) tegen FC Emmen was al lang uitgekozen als het ideale moment.

Dan wordt de eerste inhoudelijke campagne van TopDutch gelanceerd. Die draait om groene energie, om groene chemie, om wat Groningen en Drenthe bindt, om wat het Noorden als geheel uniek maakt op internationale schaal. Een uitbundige campagne wordt het, die nergens zichtbaar maakt dat het onderhuids jeukt in het TopDutch-team.

Val mij er niet lastig mee

Brouns: ,,We werken aan veel meer mooie campagnes. Het is simpel. Ik doe zaken met Initio. Pas als Initio niet levert, hebben we een gesprek. Even helder: het team van TopDutch is een verzameling van geweldige ondernemers, dus daar moet wat mij betreft intern zo weinig mogelijk gezeur zijn. Maar val mij er niet mee lastig.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.