Truckbouwer Hyzon richt de aandacht op 'Groningen'. De waterstofrevolutie in het zwaar transport is begonnen

De Hyzon waterstoftruck die in Winschoten geproduceerd gaat worden.

Het is deze woensdag 14.00 uur in Hoogezand, 9.00 uur in het Amerikaanse Rochester (NY) als vanuit het hoofdkantoor CEO Craig Knight van Hyzon Motors relaties van over de hele wereld welkom heet in een livestreamuitzending.

De topman doet de aftrap voor het virtuele event ‘Hydrogen Now’. Belangrijkste onderwerp: de fabriek in Winschoten waar Holthausen Clean Energy uit Hoogezand en de Amerikaanse start-up Hyzon waterstoftrucks voor de Europese markt gaan bouwen. Het programma belooft een ‘virtual ride’ met een door waterstof aangedreven vrachtwagen.

Eerste grote opdracht

De eerste grote opdracht voor Hyzon Europe, zoals de joint venture heet, komt echter uit Nieuw-Zeeland. Voor het daar gevestigde concern Hiringa Energy moet de Winschoter fabriek tot 2026 1500 waterstoftrucks van het spiksplinternieuwe merk Hyzon bouwen. De eerste 20 worden binnen enkele maanden verscheept, vertelt Knight.

loading

Hyzon is een jong bedrijf, maar desondanks een met een geschiedenis. Het is de Amerikaanse spin-off van het in Singapore gevestigde Horizon, dat sinds de oprichting in 2003 een brandstofcel met een nieuwe techniek ontwikkelde waarmee zware trucks op waterstof kunnen rijden. De brandstofcel is het apparaat waarmee waterstof wordt omgezet in de elektriciteit, waarmee de motor wordt aangedreven.

De wereld veroveren

Hyzon wil nu de wereld veroveren met trucks en bussen, toegerust met die brandstofcel, die op waterstof rijden. Zo wordt ook zwaar vervoer zonder enige uitstoot mogelijk. Dat het in Holthausen een geschikte partner vond, is niet zo verwonderlijk. De Hoogezandster vestigt al jaren de aandacht op zich door de ombouw van allerlei voertuigen voor aandrijving met waterstof, die de onderneming ook nog eens zelf produceert.

Craig vertelt over de activiteiten van Hyzon in Australië, Nieuw Zeeland, de VS en Europa. En dan wordt overgeschakeld naar ‘Groningen’, ofwel Hoogezand. Daar staat André Lagendijk, verkoper van Hyzon Europe bij een rioolzuiger. Holthausen heeft die omgebouwd voor waterstof voor de gemeente Groningen. Hij vertelt enige bijzonderheden over de techniek, om vervolgens met ‘managing director’ Carl Holthausen een ritje te maken.

Aan het stuur

Rijdend richting de fabriek in Winschoten en met Carl aan het stuur, keuvelen ze in hun beste Engels over de verworvenheden van rijden op waterstof; zonder het rumoer van een motor, maar met slechts het geluid van de wind en de autobanden. En bovenal zonder enige uitstoot.

Na een kwartiertje rijden, is Knight terug voor een afsluitend woord. Hij is ervan overtuigd: met Hyzon is de waterstofrevolutie in het zwaar transport begonnen.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Duurzaam ondernemen