Inruilwaarde tweedehands dieselauto staat zwaar onder druk

De waarde van tweedehands dieselauto’s staat onder zware druk. Wie wil verkopen of inruilen, moet een flink verlies incasseren.

Dagblad van het Noorden nam de proef op de som en probeerde een, in elk geval tot voor kort, courante diesel in te ruilen op een milieuvriendelijker voertuig. De conclusie in grote lijnen: hoe ‘groener’ de aan te schaffen auto, des te geringer de waarde van de inruiler. ,,De markt voor diesels is gewoon moeilijk’’, is nagenoeg bij elk bezocht autobedrijf hoorbaar.

In 2030, zo is het streven van de overheid, mogen er geen nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor meer worden verkocht. Deze week lekte uit dat de overheid vanaf 2021, naar Duits voorbeeld, mogelijk 6000 euro subsidie geeft op de aanschaf van een elektrische auto. Bang voor extra verhogingen van de accijns en wegenbelasting besluiten veel particulieren nu al hun dieseltje aan de dijk te zetten. Het aanbod is extra groot door Duitse diesels, die daar overbodig zijn geworden en voor een deel naar Nederland komen.

Vrije val van de prijzen

Hoe groter het aanbod, des te lager de waarde. Hoewel de praktijk een duidelijke vrije val van de prijzen laat zien, wil branchevereniging Bovag er niet van weten. ,,De prijzen van gebruikte dieselauto’s zijn lager, maar kelderen niet’’, zegt Bovag-woordvoerder Paul de Waal. Hij verwijst naar de Koerslijst, die de brancheorganisatie samen met de ANWB samenstelt. De waarde van de DvhN-inruiler, die na het invoeren van de benodigde gegevens tevoorschijn komt, ligt pakweg 2500 tot 3500 hoger dan wat autobedrijven ervoor willen geven. En: in een tijdsbestek van enkele weken zakt ‘onze’ auto volgens Koerslijst 400 euro in waarde.

DvhN Focus: Een dieseltje inruilen? Da's een lastig verhaal
Lees verder

Of het terecht is dat diesels als zondebok opdraaien voor klimaatverandering en verslechterde luchtkwaliteit, daar lopen de meningen over uiteen. Kort gezegd: diesels zijn doorgaans zuiniger en stoten minder CO2 (het gas dat de aarde opwarmt) uit dan benzineauto’s. Daar staat tegenover dat diesels meer fijnstof uitstoten. Maar wie geregeld op de rem trapt, ongeacht in welke auto, produceert nog meer fijnstof, melden verschillende autotechneuten. En voor diesels zijn aanpassingen en software-updates in de maakt, die de hoeveelheid fijnstof verder moeten laten dalen.

Niet in paniek raken

Met de ANWB is de Bovag van mening dat mensen niet in paniek moeten raken. Want, zo stellen beide organisaties, blijven dieselen is ook een goede optie. ,,Zeker op het platteland, waar geen of nauwelijks steden met milieuzones zijn. De restwaarde van een diesel staat onder druk en dat gaat nog wel even door. Als je niet inruilt, hoef je ook niet af te schrijven. En, ook niet onbelangrijk, je kunt voor een redelijk bedrag je oude diesel inruilen voor een nieuwer en dus schoner type, want die worden ook goedkoper’’, zegt ANWB-woordvoerder Markus van Tol.

Volgens Cees Wildervanck, verkeers- en vervoerspsycholoog uit Overschild, zijn er grofweg twee redenen waarom mensen afscheid nemen van hun diesel: ,,De rationale kant is dat je iets voor de planeet wilt doen en elektrisch gaat rijden. En er is het gevoel: mede door het dieselschandaal van Volkwagen, en de merken die daarna volgden, heeft diesel een beroerd imago gekregen. En het is zo dat mensen eerder op hun gevoel dan op hun ratio afgaan.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.