Internetrobots kapen onze concertkaartjes weg: vaak heb je geen schijn van kans

Internetrobots kopen online 40 procent van alle concertkaartjes op. Dezelfde dag nog worden de tickets voor woekerprijzen doorverkocht aan fans die door dezelfde robots werden afgetroefd. Dat blijkt uit onderzoek van Distil Networks.

Internetrobots – bots in vaktaal – zijn mensen veel te snel af in de online wachtrij en kunnen in ultrakorte tijd enorme aantallen tickets kopen. Kort daarna kunnen fans die aanvankelijk misgrepen de kaartjes toch kopen: voor veel hogere prijzen. Distil Networks, een Amerikaans internet securitybedrijf probeert dit soort praktijken al sinds 2011 in te dammen en aan de kaak te stellen, maar ziet dat slechts een aantal landen wettelijke maatregelen heeft getroffen, waaronder de Verenigde Staten, Groot-Brittannië en Zweden.

Halt

In Nederland hebben de CDA en SP in het recente verleden verwoede pogingen gedaan om deze digitale woekerpraktijken een halt toe te roepen. Een initiatiefwetsvoorstel van SP-Kamerlid Jasper van Dijk en zijn CDA-collega Madeleine van Toorenburg sneuvelde anderhalf jaar geleden in de Eerste Kamer.

Het wetsvoorstel verbood de verkopers van tweedehands tickets meer dan 120 procent van de originele prijs te rekenen. De Tweede Kamer ging nog akkoord met het initiatief van het tweetal. De senaat trapte eind 2017 echter hard op de rem. De senatoren vonden de initiatiefwet ‘niet praktisch genoeg’ omdat een concertganger die zich benadeeld voelde, zijn te veel betaalde geld zelf diende terug te halen via een civiele procedure tegen het ticketbureau.

Ticketmaffia

Jasper van Dijk reageerde teleurgesteld op het wegstemmen van de initiatiefwet. Hij sprak pal na de stemming van ‘een enorme gemiste kans’. ,,Met onze wet zouden notoire tickethandelaren een gevoelige klap krijgen. Het is triest dat de ticketmaffia nu ruim baan krijgt van de Eerste Kamer.”

Het woord ‘ticketmaffia’ lijkt te verwijzen naar een duister clubje criminele internetcowboys. Maar niets is minder waar, bleek bij de inmiddels beruchte online ticketvoorverkoop voor het optreden dat Adele in 2016 in Ziggo Dome gaf. Voor vier kaarten, zitplaatsen in Ziggo Dome, diende een fan 7035,96 euro af te tikken. Dat was dus 1760 euro per stuk, voor kaartjes die officieel 124 euro kostten. Veertien keer de officiële prijs voor één avondje Adele.

Rammstein en Marco Borsato

Recenter zorgde de voorverkoop van de concerten die Rammstein en Marco Borsato dit jaar in de Kuip geven voor heel veel ophef op sociale media. Wederom moesten fans via de computer – op een nauwkeurig vastgesteld tijdstip – inloggen op de officiële verkoopsite, maar de tickets waren in no-time uitverkocht. Bots hadden ook hier hun verwoestende werk gedaan. Na tien minuten waren de kaartjes via andere sites als Viagogo weer volop te koop, zij het voor een veel hogere prijs.

Is er dan niets veranderd in Nederland? Dat gaat weer te ver. Ticketmaster heeft in augustus het einde van de website Seatwave aangekondigd. Ticketmaster is in Nederland verantwoordelijk voor de kaartverkoop van zowat alle grote popconcerten en veel andere evenementen. Ticketmaster kondigde meteen een nieuwe verkoopsite aan waarop de maximale verkoopprijs 115 procent wordt - die 15 procent is om de administratiekosten te dekken.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.