Jongens van de Jumbo op zoek naar 20 miljoenste

Begin dit jaar keerde de Maripaan Groep vanuit Drachten terug in Groningen. Sinds 2002 is Maripaan gegroeid van een Jumbo supermarkt in de Groningse Korrewegwijk naar vijftien in Groningen en Friesland. Meer supermarkten? Van oprichters Paul Papo en Anrico Maat hoeft het niet per se. Ze hebben andere ambities. Stevige ambities.

Twintig miljoen noordelijke Jumbo-klanten in 2020 is een van de ambities van de Maripaan Groep. Of het ook re-eel is. ,,Nee’’, zeggen Paul Papo en Anrico Maat nagenoeg in koor. ,,Maar in 2006 was ons doel 15 noordelijke Jumbo supermarkten te hebben in 2015. Dat was ook niet realistisch.’’

Door Martiniplaza gejaagd

Desondanks ging in 2016 de vijftiende Jumbo open. Maat en Papo (in de volksmond ook wel de jongens van de Jumbo genoemd) willen er maar mee zeggen: Grootspraak hoeft niet. Doelen stellen, plezier maken en hard werken wel.

Dat alles samen met de medewerkers. Want dat staat voorop, zegt Papo. Vanaf het moment dat Maripaan de vleugels uitsloeg en het aantal medewerkers toenam (bijna 2300 op dit moment), werd de medewerkers om input gevraagd.

,,Nadat we in 2006 de Jumbo in de Euroborg hebben geopend, hebben we een foto gemaakt van het bedrijf. We vroegen de mensen: wat is Maripaan nu voor jou. We hebben verschillende sessies gehouden en daarna iedereen door Martiniplaza gejaagd om te luisteren, te praten en te delen wie we willen zijn en wat we precies willen bereiken.’’

Verspilling tegengaan

Het leverde een visie op voor het bedrijf: Die ging over zaken als hoge klanttevredenheid en dus de vijftien Jumbo’s in 2016 en (met het oog op de vakanties van het personeel) liefst ook vestigingen in Oostenrijk en Curacao.

Maat: ,,Die twee locaties vielen af. Maar er zijn wel vijftien Jumbo’s in het Noorden. We hebben de visie onlangs vernieuwd. Met dus 20 miljoen klanten in 2020, maar ook veel aandacht voor het tegengaan van verspilling en aandacht voor het gebruik van energie in de winkels.’’

Bijbaantje in de Spar

Papo en Maat gaan samen lang terug. Papo had op zijn 13e een bijbaantje in de plaatselijke Spar in Blaricum. Hij groeide door in het supermarktwezen via een groothandel naar uiteindelijk een topfunctie in het toenmalige Laurus-concern.

Maat was eigenaar van een Super de Boer in Almere en ontmoette Papo toen die bij groothandel Laurus werkte. Ze kwamen elkaar weer tegen op het moment dat Papo de Super de Boer van Maat moest begeleiden bij de overgang naar Konmar.

Papo: ,,Ik had het eigenlijk al snel gezien bij Laurus. Weet je, als ik oud ben, wil ik krom lopen omdat ik altijd hard heb gewerkt. Ik wil niet krom lopen, omdat ik mensen niet meer durf aan te kijken. De gang van zaken bij Laurus tijdens het omzetten van de formules Nieuwe Weme, Super de Boer en Edah naar Konmar stond me niet aan. De manier waarop daar met mensen werd omgesprongen, was niet mijn manier. Ik heb nog even bij Bakker Bart gewerkt, en toen belde Anrico: ‘zullen we samen wat gaan doen’.’’

Zelfde ideeën

Maat: ,,In de de Konmar-tijd hebben we een jaar intensief samengewerkt. In die periode heb ik gezien dat Paul over het runnen van winkels en het omgaan met mensen hetzelfde denkt als ik.’’

Maar Papo twijfelde. ,,Ik dacht: samen wat doen? Ik heb altijd mensen begeleid. Ik zag vaak dat samenwerkingen eindigden in ruzie. Dus ik hield in eerste instantie de boot een beetje af. Maar het zaadje was wel geplant. Met Anrico heb ik in die tijd veel gesproken over supermarkten, de toekomst, hoe om te gaan met mensen. Ik ontdekte dat we weliswaar twee verschillende mensen zijn, maar dat we hetzelfde doel hebben. Ik kijk vooral naar de dag van vandaag, Anrico denkt meer tien jaar vooruit. Wie zien elkaars verschillen en respecteren die ook. Dat gaat nu al 17 jaar goed.’’

Groningen een fantastische kans

De samenwerking bracht de twee naar Groningen. Een gezamenlijke kennis vertelde over de vestiging van een Super De Boer in het uitbreidingsplan Ciboga.

Papo kende Groningen niet, was er nog nooit geweest. ,,Uit beleefdheid zijn we er heen gegaan om te kijken’’, herinnert Maat. Maar de beleefdheid sloeg snel om in enthousiasme. ,,We zagen direct dat Groningen een fantastische kans was’’, zegt Maat. Papo: ,,Alles komt er eigenlijk samen. De dynamiek van de student en de stad, alles kan op de fiets.’’

In juni 2002 openden ze de supermarkt aan De Beren op Ciboga. ,,Het was vanaf dag 1 een succes’’, zegt Maat. Daarna ging het snel. In 2004 openden ze een supermarkt in Drachten, twee jaar erna kwam de Jumbo in de nagelnieuwe Euroborg.

Maat en Papo lieten de Randstad voor wat het was. Ze verbleven in het begin in het NH Hotel bij het UMCG. ,,We deelden in die periode zelfs een kamer. Ze zullen in het hotel wel gedacht hebben dat we een setje waren. Maar het was in die tijd zo krankzinnig druk dat we eigenlijk nooit op hetzelfde moment in de kamer waren. Als de een binnenkwam om een paar uur te slapen, ging de ander weg om aan het werk te gaan. We werkten bijna 24 uur per dag.’’

Meer dan vakken vullen

Met drie supermarkten in beheer besloten Papo en Maat dat ze niet alles meer zelf konden. In iedere Jumbo kwam een manager. Groei is belangrijk, zeggen ze.

,,Dat willen we ook. Maar tegelijkertijd willen we ook graag met goede mensen werken en hen de mogelijkheid geven zich verder te ontwikkelen. Dat geldt ook voor mensen met een vakantiebaantje. Het moet meer zijn dan vakken vullen of brood snijden. We willen ze leren samen te werken, doelen te halen lol te maken en hard te werken.’’

Maripaan opende een kantoor in Drachten, maar verhuisde begin dit jaar naar Groningen, meer in het hart van het gebied. Op de bovenste verdieping van de Graansilo (schuin tegenover De Oosterpoort) hebben ze kantoorruimte gemaakt. Op de verdiepingen eronder blijft ruimte voor kantoren.

Op de begane grond komt weer horeca, het pleintje voor het gebouw gaat op de schop. ,,Het gebouw en de omgeving na een lange tijd weer een beetje liefde geven en mooi maken is het doel.’’

Zoeken naar gamechangers

Groeien in het aantal supermarkten hoeft op dit moment niet persé. Wel wil Maripaan meer mensen met food bereiken: 20 miljoen.

Een uitdaging, erkennen Papo en Maat. ,,Daar houden we van. We proberen talenten van onze medewerkers daarbij in te zetten. We hebben veel studenten rondlopen met idee-en. Idee-en die zij kunnen gebruiken voor hun studie en ons verder kunnen helpen met hun studie what’s in it for me, what’s in it for you. Gamechangers daar zoeken we naar.’’

Fooddrop

Zo’n gamechanger is de samenwerking met Fooddrop. Maat: ,,We maken in de supermarkten maaltijden. Mensen konden die afhalen, maar met Fooddrop kunnen ze die nu ook binnen het uur thuisbezorgd krijgen. En als er een pak melk bij moet, kan dat ook. Het idee is bij ons geboren, we zijn er nog bij betrokken, maar Fooddrop heeft inmiddels direct contact met Jumbo’s hoofdkantoor in Veghel voor een bredere uitrol.’’

Een hoofdkantoor dat af en toe toch wel eens zal fronsen bij de plannen in Noord-Nederland. ,,Dat valt best mee’’, zegt Papo. ,,Zolang we de formule maar overeind houden, zit Veghel er in met een houding van ‘kom maar op met je idee-en.’’

Oosterstraat basis nieuw concept

Behalve begin 2014, toen Maripaan besloot in hartje Groningen een supermarkt te openen. In de Oosterstraat. Maat: ,,Toen zei Veghel eerst wel ‘dat doen we niet’. Jumbo wilde juist aan de rand van de stad zitten met veel parkeerruimte. Maar wij zeiden ‘we doen het toch’.’’

Het leverde binnen Jumbo een logistieke operatie op van jewelste. Het schappenplan van Jumbo moest aangepast worden aan de Oosterstraat, ook de leveranties moesten anders. ,,Want mensen gaan in de binnenstad niet slepen met een sixpack van zes literflessen cola.’’

Binnen Jumbo ontstond dankzij Jumbo Oosterstraat het cityconcept. In de binnensteden van Amsterdam, Den Bosch en Nijmegen zijn nu ook kleine Jumbo’s geopend. ,,Ze denken er nu honderd te kunnen openen.’’

Vegan is vlam in de pan

,,Er verandert zo ongelooflijk veel’’, zegt Papo. ,,Als je ziet hoeveel wij nu online wegbrengen, dat groeit zo vreselijk hard. Vegan is ook zoiets. Dat was een paar jaar geleden helemaal niets. Maar mensen denken steeds meer na over wat ze in hun mond stoppen. Vegan is nu een vlam in de pan’’, zegt Maat.

Papo: ,,Je moet steeds nadenken hoe maak je het mensen makkelijk. Mensen staan nu minder in de keuken. Dat verschuift en daar moeten we op inspelen. Onze slager stond vroeger in de winkel het vlees te snijden, nu maakt hij complete maaltijden af.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.