Kledingbranche op keerpunt

September was een slechte maand voor kledingverkoop. Ligt het aan de mooie nazomer of is het businessmodel van de modebranche hopeloos achterhaald?

Winkels vol winterkleding in tijden van tropentemperaturen: september - van oudsher de startmaand van het nieuwe modeseizoen - was een slechte maand voor de kledingbranche. Verkoopcijfers heeft retailorganisatie INretail nog niet, maar ontevreden geluiden van ondernemers zijn luid en duidelijk. Want wie koopt een winterjas met warm weer?

‘Ons businessmodel is hartstikke failliet!’. Met vette letters benadrukte Jan Meerman, directeur van INretail, onlangs zijn zorgen in een online column. De tropentemperaturen zijn maar een slap excuus, blijkt uit het relaas. De kern van het probleem zit veel dieper: het businessmodel in de kledingbranche moet anders, legt woordvoerder Paul te Grotenhuis van de retailorganisatie de woorden van Meerman uit.

De kledingwereld wordt vooral gestuurd door aanbod van merken en producenten en niet door vraag van consumenten, aldus Te Grotenhuis. Bestellen en (al deels) leveren van de wintercollectie gebeurt voor en in de zomer, wanneer nog niemand zit te wachten op een wollen trui. Maar als de winkel leegraakt en zomerkleding niet meer leverbaar is, moet de nog ongevraagde winterwaar wel de rekken in.

Hoewel Gert Jan de Raad, eigenaar van Winschoter modezaak De Raad Mode, geen slechte septembermaand draaide, is hij het eens met de roep om verandering. Hij laat bijvoorbeeld winterkleding bewust al niet voor 1 september leveren. ,,Het kost me wel eens een merk, want sommige merken willen dat niet. Er is weinig solidariteit. Nou, dan maar niet.’’ Tot op zekere hoogte, benadrukt hij. ,,Ik kan natuurlijk niet alle merken kwijtraken.’’

Meer gespreide inkoop om beter aan actuele vraag te voldoen kan wel, getuige de collectie in modezaak Newlands van Ina Boven. Ze koopt zoveel mogelijk vraaggericht in voor haar vier filialen in Emmen, Hoogezand, Groningen en Winschoten. ,,Er zijn leveranciers die inspelen op de korte termijn, dus ik hoef in juli nog niet veel zware winterbreisels te kopen. En ik houd altijd ruimte om bij te kopen.’’ Al zijn niet alle leveranciers zo flexibel, moet ook de onderneemster erkennen.

INretail bracht gesprekken tussen kledingschakels al op gang, vertelt woordvoerder Te Grotenhuis. Een (internationale) keten omvormen, van kleermaker tot verkoper, vergt veel tijd en energie. Een oplossing zal volgens hem niet snel zijn gevonden. En zonder kleerscheuren komt de branche er volgens directeur Meerman niet vanaf: ,,Het gaat pijn doen.’’ De vraag moet leidend zijn, maar nog ‘Niemand durft’, betitelde de directeur zijn column.

Winkelier De Raad is gematigd optimistisch: ,,De merken zijn sterk, dus het valt niet mee. Met een groep kan het lukken.’’ Boven, die ook geen slechte septembermaand had, vindt een ‘vroege’ wintercollectie niet eens zo kwalijk: ,,We willen klanten wel de mode voor het komende seizoen laten zien. Dan kunnen ze vast oriënteren.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.