Koopman Logistics uit Leek slaat vleugels uit in België

Bij remarketing worden bij Koopman auto's weer technisch op orde gebracht en gewassen en gepoetst.

Koopman Logistics in Leek breidt zijn activiteiten in België uit. Samen met zijn Belgische branchegenoot VAB Fleet Service begint het in Genk een vestiging waar jonge tweedehands-, ex-lease en huurauto’s worden klaargemaakt voor de verkoop. De vestiging telt op termijn naar verwachting zo’n 100 werknemers.

CEO Willem Prinsen van de Koopman Logistics Group verwacht dat vanaf het 100.000 vierkante meter grote terrein jaarlijks zo’n 20.000 tot 25.000 opgeknapte tweedehands auto’s hun weg naar een nieuwe eigenaar zullen vinden.

APK gekeurd en gepoetst

Koopman is zich naast het transport van auto’s steeds meer gaan toeleggen op remarketing; het grootschalig voor de verkoop klaarmaken van personenauto’s die afkomstig zijn van bijvoorbeeld lease- en verhuurmaatschappijen. Die worden technisch op orde gebracht, APK gekeurd en gepoetst.

Dat gebeurt in de vestigingen in Amsterdam, Borne en Putten. Koopman heeft, vertelt Prinsen, 500 studenten en gepensioneerden als oproepkracht om de auto’s bij de koper zo nodig voor de deur af te leveren. De markt voor die activiteiten trekt volgens Prinsen enorm aan. Dat komt onder meer door de groeiende belangstelling voor de aankoop en de private lease van tweedehandsauto’s, de steeds flexibeler contracten voor private lease en de onlineverkoop van auto’s.

Ambitie

Prinsen: ,,De Belgische markt kent dezelfde trends als de Nederlandse. We hadden al langere tijd de ambitie om deze activiteiten naar dat land uit te breiden.”

Koopman (1100 medewerkers) vond uiteindelijk een geschikte partner in VAB Fleet Services (,,Het moederbedrijf VAB is een soort ANWB.”), dat zich toelegt op onder meer autotransport en het beheer van wagenparken, maar nog maar kleinschalig bezig is met remarketing. Door die activiteit nu met Koopman uit te breiden, speelt VAB volgens topman Geert Markey in op de wensen van veel klanten.

Koopman is actief in de Benelux en Duitsland, waar het familiebedrijf in Neurenberg ook een vestiging heeft. Het is daar volgens Prinsen al op bescheiden schaal bezig met remarketing, maar de ambitie is om ook in het buurland die activiteiten flink uit te breiden.

menu