Lanting omarmt Flixbus

Met busreizen kriskras door Nederland en zelfs door Europa biedt Flixbus nieuwe vervoersvormen aan. Lanting Reizen uit Hoogeveen is aangehaakt.

Gaandeweg zijn betoog wordt helder dat Nick Lanting zijn tijd zelden verdoet. Het zorgt ervoor dat hij wellicht tegen kansen aanloopt die een ander nooit onder ogen krijgt. Neem de manier waarop Lanting Reizen partner werd van Europa's snelst groeiende busdienst, Flixbus.

Nick Lanting was in Berlijn voor de toerismebeurs en wilde inchecken in zijn hotel. Hij was iets te vroeg, kon nog niet op zijn kamer en keek wat rond. Onder het hotel zat een zogenoemde omnibus-halte. Vanachter een kopje koffie volgde hij daar de drukte. En in die drukte ontdekte hij het fenomeen MeinFernbus, vergelijkbaar met Flixbus.

Andere orde

,,Busreizen zijn in Duitsland van een heel andere orde dan hier in Nederland'', vertelt Lanting. ,,Het is daar groot. En ik verbaasde me erover wat ik daar zag. Grote platforms waar vandaan bussen heel Duitsland door gaan. Vertrektijden, aankomsttijden, het wordt allemaal aangegeven. En druk…''

Vlot daarna zocht Lanting contact met de concurrent van MeinFernbus, Flixbus, en een dag later zat hij al in München op het hoofdkantoor. ,,Ze hadden plannen internationaal te gaan'', vertelt Lanting. ,,De lijn Amsterdam-Berlijn was de eerste en de vergunning was al aangevraagd.''

,,Als ik rijk had willen worden, had ik iets anders moeten doen"

Van het een kwam het ander. Lanting Reizen ging samenwerken met Flixbus en rijdt vanaf oktober 2014 Amsterdam-Hamburg. Lanting mag een groot deel van het vervoer in de Benelux uitvoeren. Een iets te groot gebied, oordeelde Lanting, en hij zocht samenwerking met een Belgische en een Randstedelijke partner. Van de 34 Benelux-lijnen voor Flixbus vult Lanting Reizen er nu 11.

Enorm busbedrijf

Flixbus ging een jaar geleden samen met MeinFernbus. Zo ontstond een enorm busbedrijf. Buslijnen kwamen erbij. Vanuit Noord-Nederland kun je naar Eindhoven, Rotterdam, maar ook naar alle grote plaatsen in Duitsland. En nabij de snelweg kun je opstappen in Haren en Hoogeveen. Lanting: ,,Het is de bedoeling om uiteindelijk door heel Europa lijndiensten op te zetten. Italië, Frankrijk, Zweden, het zit allemaal in de pijplijn. Je gaat straks binnen Europa van A naar B in een groene bus.''

Inmiddels hangen de Europese bustransporteurs bij Flixbus aan de telefoon. ,,Wij waren er op tijd bij'', zegt Nick Lanting. Hij weet nu waar hij aan toe is, want hij had indertijd regionale aanbestedingen – voor schoolvervoer en korte openbaar vervoersdiensten – gewonnen en daarom geïnvesteerd in mensen en materiaal. De afspraken met de overheid werden echter volgens hem niet nagekomen. ,,Je kunt dan in een hoekje gaan zitten huilen, maar het is mijn verantwoordelijkheid om een kans als Flixbus aan te pakken'', vindt Lanting.

Obstakels

Het runnen van een touringcarbedrijf is het permanent wegwerken van obstakels. Bedrijven mogen fiscaal minder besteden aan personeel, waardoor bedrijfsuitjes ineens te duur worden; dat raakt Lanting. Oad ging op de fles; dat raakt hem. Maar Nick Lanting wist waaraan hij begon toen hij samen met broer Jeff in het familiebedrijf (sinds 1934) stapte. ,,Als ik rijk had willen worden, had ik iets anders moeten gaan doen'', zegt hij. ,,Maar hard werken is niet vervelend.''

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.