Leisure Academy van start: Toerisme wordt zwaar onderschat

Ondernemers in de vrijetijdseconomie die samen het product Groningen (Stad en Ommeland) aan de man brengen.

Dat is het doel van de Leisure Academy van Groningen City Club (GCC) en Marketing Groningen.

Ondernemers uit stad en provincie Groningen moeten in bijeenkomsten van de Academy samen plannen bedenken en ontwikkelen. ,,Want er is zo veel moois in de provincie, maar het is te onbekend’’, vindt Eric Bos (GCC)

Leeuwarden als voorbeeld

Op de eerste bijeenkomst van de Academy lieten de ondernemers zich dinsdag inspireren door de klinkende cijfers van Leeuwarden culturele hoofdstad. Doelstellingen over bestedingen en bezoekers worden ruimschoots gehaald, zei Tjeerd van Bekkum van LF 2018.

Ondernemers zagen omzetten flink groeien. Maar het is vooral een gevoel van trots en energie dat het Friesland heeft opgeleverd.

50 miljoen Europeanen

Een gezamenlijk doel, het zou voor Groningen ook niet misstaan. ,,Noord-Nederland moet op de short-list komen te staan van 50 miljoen Europeanen’’, zei Duco Schenk van Economic Board.

Hard nodig, vindt hoogleraar Jouke van Dijk. ,,Want toerisme is een zwaar onderschatte bedrijfstak. Toerisme heeft meer groeipotentie dan dan de energie-economie.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.