Dat ingrepen bij NDC mediagroep de afgelopen jaren vaker niet dan wel profijtelijk waren, is geen geheim. Mediahuis, de nieuwe eigenaar, breekt met de brede mediamarketingstrategie van de vorige directies.

Aankopen en initiatieven uit het recente verleden worden de komende tijd ontmanteld, verkocht of op afstand gezet .

  • De samenwerking met Podium TV , die onder meer sportuitzendingen maakte, wordt gestaakt.

  • Het Productiehuis, dat zich onder meer toelegde op campagnes voor derden, wordt opgeheven. Hier vervalt het werk van negen opmakers (DTP’ers). Andere disciplines worden toegevoegd aan andere onderdelen.

  • Voor de verliesgevende beurzen Trendship en Lente Fair is het einde oefening, de winstgevende beurs Wonen & Co mag blijven.

  • De verkoop van tickets wordt beperkt tot grote publiekstrekkers.

  • Marketingbedrijf CMCG , gekocht in 2018, komt los van de organisatie te staan.

  • Kweekvijver Noord gaat in de verkoop. In dit onderdeel werken ongeveer twintig stagiairs (MBO en HBO) onder leiding van professionals aan video’s, animaties en grafische producten voor derden.

  • De videomakers van ProTime Broadcast, gekocht in 2018, werken niet langer in opdracht van derden maar voor de redacties

Weekbladen in de etalage

Ongewis is de toekomst van de 38 gratis weekbladen (huis-aan-huis) in Friesland, Groningen, Drenthe, Overijssel en Flevoland. Verkoop aan één of meerdere partijen is een optie, mits het belang van de lokale journalistiek is gewaarborgd, zegt hoofdredacteur/directeur Evert van Dijk. Ook andere belangen worden meegewogen, zoals werkgelegenheid, advertentieopbrengsten en drukorders voor de pers in Leeuwarden.

,,De weekbladen staan niet in brand, maar het perspectief van continue krimp in advertentieomzet is niet goed’’, zegt Boot. Bedrijven met een andere achtergrond kunnen er wellicht meer financieel plezier van hebben dan NDC, meent hij. Een deel van de bladen hoort nog maar kort bij NDC. In 2017 nam de noordelijke uitgever alle twintig titels over van uitgeverij Boom in Meppel.

Nieuwsbladen blijven bij NDC

De zeven betaalde nieuwsbladen willen Boot en Van Dijk behouden. ,,Die dragen positief bij aan het rendement van NDC.’’ Het gaat hier om de Balkster Courant, Stellingwerf, Nieuwe Ooststellingwerver, Nieuwsblad Noordoost-Friesland, Hoogeveensche Courant, Meppeler Courant en Opregte Steenwijker Courant. Bij de week- en nieuwsbladen werken 25 mensen in vaste dienst en tientallen op freelance basis.

Boot is ervan overtuigd dat NDC mediagroep financieel gezond te maken valt door vol in te zetten op onafhankelijke, onderscheidende journalistiek. Vergaande digitalisering, kostenbesparing door gezamenlijke inkoop in Mediahuis-verband en een andere abonnementenstrategie moeten dat doel snel dichterbij brengen. Andere oppeppers zijn investeringen in de drukkerij en nieuwe drukorders van Mediahuis-titels als Telegraaf en NRC Handelsblad.

‘NDC dit jaar weer winstgevend’

NDC zal dit jaar winstgevend zijn, verwacht Boot. Dat is exclusief eenmalige reorganisatiekosten. Dat komt volgens hem door: ,,Focus, een scherpe bedrijfsvoering. Creëer duidelijkheid, dan kan het. Dat hebben we bij andere titels, ook kleinere, laten zien.’’

Mediahuis boekte vorig jaar een nettowinst van 58,8 miljoen euro bij een omzet van 990,5 miljoen euro.

Blij met nieuwe koers

Van Dijk is blij met de nieuwe koers. ,,We wisten niet of de strategie van de afgelopen jaren de winnende zou zijn. We waren ons bewust van de hoge aanloopkosten. Maar na 20 miljoen euro verlies in drie jaar tijd houd je niet veel argumenten over.’’

Boot was in de zijn eerste maanden als directeur vooral verrast door de vele verknopingen in het bedrijf. ,,We probeerden zoveel mogelijk te doen en zoveel mogelijk te verbinden, op allerlei platformen. Alles hing met alles samen. Dat vond ik lastig.’’ Een ongezonde verhouding tussen kosten en opbrengsten kon in die constellatie tot bloei komen.

Niet omzet maar rendement wordt het nieuwe sturende principe. Voor LC en DvhN legt Boot de lat vooralsnog hoger dan voor het Friesch Dagblad. Van de eerste 2 verwacht hij minimaal 15 procent rendement; het FD krijgt de opdracht kostenneutraal te worden.

Voor de ontslagronde is een sociaal plan afgesproken. De operatie kost ,,ettelijke miljoenen euro’s’’.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie