Mondkapje met de glimlach van George Clooney, een bijbeltekst of bedrijfslogo. Reclameland in Westerbroek kan er nauwelijks tegen drukken

Mondkapjes met een glimlach, als het moet die van George Clooney, mondkapjes met een bijbeltekst of het bedrijfslogo. Met duizenden tegelijk komen sinds woensdag de bestellingen voor zelf ontworpen kapjes binnen bij online drukker Reclameland in Westerbroek.

Direct nadat premier Mark Rutte dinsdagavond aankondigde dat het dragen van mondkapjes op bepaalde plekken verplicht zou worden, zag Wouter Haan de eerste bestellingen binnendruppelen. Haan is eigenaar van Simian, dat Reclameland als dochteronderneming heeft.

Op woensdag gaat het meteen los

De dag erna ging het meteen los. Haan: ,,Er kwamen zoveel bestellingen binnen, dat ik direct besloot op te schalen.’’

Reclameland maakte tot dinsdag wel wat mondkapjes, maar substantieel was het niet. ,,Vanwege de onduidelijkheid en discussie erover in Nederland, maakten we er niet echt werk van. We leverden wel wat aan België, maar verder niet.’’

Het bedrijf van Haan bedrukt veel, op zowel papier als doek. ,,Doordat de festivals en congressen wegvielen, vielen voor ons ook veel opdrachten weg. Doeken, banners... het werd plotseling niet meer gevraagd.’’

Hal van 35.000 vierkante meter

Simian startte in 2006 in Assen, via Roden kwam het bedrijf in Westerbroek terecht. Daar hebben op dit moment 165 mensen een baan in de enorme drukkerij. Het bedrijf breidde recent uit en heeft nu een hal met een oppervlakte van 35.000 vierkante meter. Vorig jaar haalde Reclameland een omzet van 23 miljoen euro.

Zoals veel bedrijven zag Haan na het uitbreken van de coronacrisis orders wegvallen. ,,Ik wilde niet bij de pakken neerzetten, maar ging kijken wat we wel konden doen.’’

Dat resulteerde onder meer in het bedrukken van doeken die herinneren aan de 1,5 meter afstand. Maar er kwamen meer bestellingen binnen.

Mokken met afbeelding als hart onder de riem voor thuiswerkers

Sinds dit voorjaar is bijvoorbeeld de vraag naar foto’s afgedrukt op plexiglas fors gestegen. Haan: ,,Het aantal bestellingen van mokken met foto’s is met 580 procent toegenomen. We zien dat veel bedrijven die mokken bestellen om thuiswerkende collega’s een hart onder de riem te steken.’’

Naaimachinestraat ingericht

En nu dus de gepersonaliseerde mondkapjes. ,,Nadat het kabinet eind september een draai maakte, zagen we al een kleine toename in de bestellingen. Daarom bestelden we er een naaimachine bij. Gemiddeld werden er toen zo’n 500 per dag besteld.’’

Sinds woensdag is het hek van de dam. ,,Op die dag hadden we in een keer meer dan 5000 bestellingen.’’

In de drukkerij is een naaimachinestraat ingericht. ,,Dat was wel grappig. We hadden extra naaimachines nodig en bestelden die bij Zijlstra in Groningen. Die wisten ook niet wat ze overkwam, toen we in een klap zes naaimachines bestelden.’’

Om alle bestellingen te kunnen verwerken is het aantal uitzendkrachten uitgebreid.

menu