De  CVP Everest van Quadient, het voormalige Neopost, draait sinds deze week zijn eerste rondjes in  North Hampton.

Nieuw inpakmonster van Quadient in Drachten vouwt om de 3 seconden een doos om de bestelling

De CVP Everest van Quadient, het voormalige Neopost, draait sinds deze week zijn eerste rondjes in North Hampton.

Bij Quadient (voorheen Neopost) in Drachten staat een nieuw inpakmonster. De machine kan om de drie seconden een doos uitspuwen die zich om een bestelling vouwt.

De eerste versie van zes jaar geleden gooide al hoge ogen op. Bij het toenmalige Neopost in Drachten lanceerden ze destijds een machine die bijna naadloos het karton rondom een bestelling kan vouwen. Die uitvinding bleek een uitkomst te zijn voor grote internetverkopers als Bol.com, Zalando en Bijenkorf.

Zulke webgiganten krijgen op piekmomenten duizelingwekkende stromen aan allemaal van elkaar verschillende pakketjes te verwerken. Nog altijd staan in de distributiecentra soms honderden werknemers tegelijk in te pakken. De eerste automatische inpakker uit Drachten ging aan de slag bij Docdata in Waalwijk.

Krimpende postmarkt

Van oudsher fabriceerden de Drachtsters enveloppevulmachines. Met de krimpende postmarkt in het achterhoofd besloten de productontwikkelaars van wat tegenwoordig Quadient heet een nieuw afzetgebied aan te boren: de pakketmarkt. Dat besluit pakte goed uit. Het bedrijfscomplex moest worden uitgebreid en er kwamen veertig arbeidsplaatsen bij. Tegenwoordig werken er driehonderd mensen bij Quadient. Hun automatische dozenvouwers draaien tegenwoordig in negen verschillende landen.

De concurrentie groeide mee. Inmiddels produceren zeker tien verschillende ondernemingen in onder meer Duitsland en Italië vergelijkbare inpaklijnen. ,,We moeten zorgen dat we vooraan blijven staan in de ontwikkeling’’, zegt marketingdirecteur Hedde Biesma van Quadient. Het bedrijf is dan ook nog voorzichtiger geworden met het delen van zijn technologie.

De nieuwste inpaklijn, de CVP Everest, begon eind vorig jaar te proefdraaien. Deze week nam het Britse The White Company als eerste commerciële klant de nieuweling in gebruik. The White Company verkoopt luxe, voornamelijk wit gekleurde artikelen, die grotendeels vanuit North Hampton hun weg naar de consument vinden.

,,Als antwoord op de alsmaar groeiende vraag uit markt, hebben we besloten te investeren in verpakkingstechnologie’’, aldus Rob Gascoigne van The White Company. Als het moet kan de CVP Everest iedere 3 seconden een doos uitspuwen. Per uur kan de verpakkingslijn 1.100 artikelen op maat verpakken.

Minder transportkosten

Die snelheid was voor The White company een belangrijk ijkpunt, maar duurzaamheid speelde minstens zo’n grote rol. Dankzij het naadloze vouwen van de CVP Everest hoeft bubbeltjesplastic of andersoortig vulmateriaal tegen beschadigingen niet langer te worden mee verpakt. De pakketten nemen geen onnodige ruimte meer in, dat scheelt aanzienlijk in de transportkosten.

Wie de vakbladen er op na slaat, leert dat de CVP Everest toch wel een hele snelle jongen is. Het apparaat van CMC, de Italiaanse concurrent van het eerste uur, komt bijvoorbeeld niet verder dan 800 pakketten per uur. Toch is snelheid niet het voornaamste, benadrukt Quadient-manager Biesma. ,,We zetten vooral in op betrouwbaarheid. Als een machine iets doet wat fout gaat, dan moet hij daar van kunnen leren.’’

Betekent de keuze voor de pakketmarkt nou dat Quadient de productie van postsorteermachines, frankeermachines en enveloppensluiters nu helemaal laat schieten? ,,Nee, daar drijven we nog altijd op’’, zegt Biesma. ,,Die markt blijft voorlopig nog wel erg groot en stabiel. Dat blijft de komende 25 jaar ook nog wel zo, denk ik. Dat is net als destijds bij de introductie van de e-reader, moet je zien hoeveel gewone boeken mensen nog altijd lezen.’’

menu