Nieuwe klantenbinders Rabo

Nieuwe klantenbinders Rabo

Nieuwe klantenbinders Rabo

Nieuwe technieken, andere samenwerkingsvormen. De winkelsector is danig in beweging, meldt Rabobank in zijn Retail Update 2016.

De problemen bij V&D en de schoenenzaken van Macintosh maken duidelijk dat de consumentenmarkt verandert. De winkelsector in ons land, maar ook daarbuiten zoekt naarstig naar nieuwe mogelijkheden om klanten te gerieven, omzet te verhogen en daarmee de winst. Samenwerking, verticale integratie en nieuwe technieken zijn in dat proces belangrijke trefwoorden, zo blijkt uit Retail Update die Rabobank naar buiten heeft gebracht. Een aantal voorbeelden.

Samenwerken

Samenwerking is volgens Rabobank een belangrijk middel om de eigen zelfstandigheid in stand te houden. In dat verband noemt de bank de werkwijze die de Belgische groothandel CST heeft ontwikkeld. Via ‘Deel een container' kunnen kleinere winkels toch grootschalig inkopen en zo profiteren van hogere inkoopkortingen.

Combinatie moderne technologie en fysieke winkels

De combinatie van moderne technologieën en fysieke winkels is al een tijdje gaande, vooral als antwoord op pure internetverkoop. Supermarktketen Boni is door ‘zelflerende software' bijvoorbeeld in staat zijn aanbiedingen meteen aan te passen aan wisselende weersomstandigheden. IJs bij mooi weer, ragouts bij lage temperaturen. Ook eerdere aankopen van de klant kunnen bij dit advies een rol spelen.

Als voorbeeld van een winkelketen, die technologie koppelt aan fysieke winkels wijst Rabobank in zijn rapport op het nieuwe winkelconcept dat modeketen Jeans Centre aan de Guldenstraat in Groningen beproeft. De nieuwe opzet is gericht op een hogere servicegraad aan de klant, vertelt assistent-storemanager Marjon Goos.

In de winkel hangt een groot beeldscherm waarop alle kleding direct te bestellen is, mocht iets tijdelijk niet voorradig zijn. Daarnaast is de winkel uitgebreid met een koffiebar en een naaiatelier om broeken op maat te maken.

Sinds kort heeft Jeans Centre ook een app, waarmee de klant persoonlijk advies krijgt op het gebied van jeans, kan sparen voor korting en de aankoopgeschiedenis kan inzien. Door dat laatste zijn kassabonnen overbodig.

Goos is enthousiast over het vernieuwde concept. ,,We zien klanten, die niet meer in de winkel kwamen, weer terugkomen dankzij de nieuwe uitstraling van onze winkel.'' Jeans Centre wil het concept ook uitrollen naar zijn vestigingen in onder andere Leeuwarden, Franeker, Sneek, Drachten en Dokkum.

Speedfactory

Sportschoenenfabrikant Adidas waagt het om rechtstreeks in contact te treden met zijn afnemers. Met de komst van een ‘speedfactory' en robots kunnen klanten razendsnel schoenen naar eigen wensen laten fabriceren. De eerste producten worden dit halfjaar afgeleverd. Modeketen Scotch & Soda wil de klant meer aan zich binden door een ‘eigen schoenenlijn' van Superga aan te bieden.

Veel bedrijven opereren vanuit fysieke winkels. De Franse campingketen Huttopia doet het omgekeerde. Vooruitlopend op de ontwikkeling van campings in ons land heeft de keten in Utrecht ter wille van de naamsbekendheid een reisbureau geopend. Het bedrijf verwacht snel de eerste camping in ons land te openen, aldus Rabobank.

Verkopers van consumentenelektronica moeten ook op hun tellen passen, aldus de bank. De onderzoekers doelen op de komst van Ao.com (Appiance Online), die ‘overslaanbare prijzen koppelt aan enorme beschikbare assortimenten en service'. Ondertussen heeft het Nederlandse bedrijf Herakles voor de Chinese webreus Alibaba een verkoopkanaal geopend onder de naam Taobao.nl. Hiermee is volgens de Rabobank ‘een voor de concurrentie gevaarlijke combinatie van een ruim aanbod, prijsvoordeel en couleur locale ontstaan' . Ao.com kan de concurrentiegevoelige markt van consumentenelektronica ‘opschudden'.

menu