Sinds 1 januari hoort Groot-Brittannië niet meer bij de EU. Ruim vier maanden later is er bij noordelijke transporteurs nog geen sprake van gewenning. ‘’Als ik zeg dat ik niet laaiend enthousiast ben, is dat een understatement.’’

Geen klaagzang, bezweert Jan Belga van Belga Transport in Roden. ,,In maart hebben we bijvoorbeeld een mooie maand gedraaid. Maar om met André Hazes te spreken: bloed, zweet en tranen is het wel.’’

Formaliteiten en veranderende regels

Net als Koning & Drent uit Beerta doet Belga Transport veel zaken in het Verenigd Koninkrijk. Sinds brexit is dat een stuk lastiger door toegenomen grensformaliteiten en steeds veranderende regels.

,,Van het vasteland naar Engeland is niet zo’n probleem’’, zegt Gerrit van Staalduinen van Koning & Drenthe. ,,Maar retour is het niet best.’’

Het knelpunt is de papierwinkel die eraan te pas komt om goederen van Engeland naar het Europese vasteland te brengen. ,,Je moet het ene formulier inruilen voor een ander formulier voor je verder kunt’’, zegt Van Staalduinen. Vaak moet de chauffeur daarbij kilometers rijden om van het ene douanekantoor bij het andere te komen.

Omweg maken om de boot te pakken en de tunnel te mijden

Grootste knelpunt is de tunnel van Dover naar Calais. De chauffeur die daar de formaliteiten heeft afgerond, kan in Frankrijk pas verder als er een melding is gedaan in het systeem. ,,En dan moet je de spullen vervolgens in België of Nederland nog eens inklaren.’’

Je beseft nu hoe rijk je was, toen er geen grenzen waren, zegt Belga. Hij voegt eraan toe dat veel chauffeurs in Engeland een flinke omweg maken, zodat ze in Harwich de boot kunnen nemen naar Nederland.

Chauffeurs die met de boot het Kanaal oversteken, hebben minder gedoe met de douane. Een plek op de boot wordt vooraf al gereserveerd. Gevolg is wel dat alle chauffeurs liever de boot pakken dan de tunnel. ,,Die boten naar Hoek van Holland zitten allemaal vol’’, zegt Van Staalduinen.

Haast geen tijd meer voor planning

Het is de planning die in de knel komt, zegt Belga. ,,Je was gewend aan verschillende routes. Die waren handig voor de planning. Maar door de nieuwe situatie is dat allemaal veel lastiger. Je bent met zoveel zaken tegelijk bezig dat je voor de planning haast te weinig tijd hebt.’’

Het zijn soms details waarmee de transporteurs te maken. Op een lijst per ongeluk drie nullen invoeren in plaats van twee kan al grote consequenties hebben.

We zijn verwend geraakt toen grenzen weg waren

Goed voorbereiden is lastig, zegt Belga, want veel is onbekend en verandert ook steeds. ,,Het is eigenlijk op de bek en de neus erin. En heel goed nadenken als je een lading aanmeldt. Je moet veel meer werk verzetten. Dan kun je iemand op kantoor erbij zetten, maar die weet het ook niet meteen.’’

In een Europa zonder grenzen zijn we verwend geraakt, zegt Belga. ,,Alles kon snel. En met grenscontroles kun je natuurlijk de lieden die slecht willen er tussenuit halen. Maar een beproeving is het wel.’’

En wie voor die beproeving betaalt? Zowel Van Staalduinen als Belga zegt dat het leven voor de Brit duurder is geworden sinds brexit. Van Staalduinen: ,,Dat hoor je ook bij Engelse bedrijven. Die zeggen: ‘Er is een brexit en wij moeten de gevolgen dragen’.’’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
Logistiek / Transport
Brexit