Bouw van schone lng-schepen: het Noorden rekent op extra banen

De techniek die de noordelijke scheepsbouw heeft ontwikkeld om schepen op de relatief schone brandstof lng (vloeibaar aardgas) te laten varen, gaat veel werkgelegenheid opleveren.

De Groningse scheepsontwerper Conoship heeft inmiddels tien ontwerpen op de tekentafel liggen voor vaartuigen waarop de techniek wordt toegepast. ,,Of de opdrachten voor de bouw ook in het Noorden terecht komen, is nog even spannend”, aldus directeur ‘research and consultancy’ Guus van der Bles van het bedrijf. .

Hij behoorde donderdag tot de sprekers bij de afsluiting van het project ‘Lng - Gamechanger for shipping’ in Groningen. Daarin werkte sinds 2016 een noordelijk consortium rond scheepswerf Barkmeijer Stroobos, de Groningse scheepsontwerper Conoship en energieplatform Energy Valley aan de bouw van het hypermoderne baggerschip MS Ecodelta voor Bagger- en Aannemersbedrijf Van der Kamp in Zwolle.

Bijzonder aan het schip is dat het vaart op lng, een brandstof die veel minder schadelijke stoffen geeft dan de in de scheepvaart courante diesel. Doordat de milieu-eisen voor de scheepvaart veel strenger worden, gloort er een markt voor lng-vaartuigen. Om die reden steunden de provincies Groningen en Friesland de ontwikkeling van de lng-techniek, die na de MS Ecodelta het Noorden meer bouwopdrachten voor ‘schone’ schepen op moet leveren.

,,De maritieme sector heeft in de drie noordelijke provincies een omzet van 1,3 miljard euro. Ze is voor onze economie van enorme betekenis”, zei de Groninger gedeputeerde Patrick Brouns. Volgens Van der Bles zijn de lng-motoren ook geschikt om te varen op waterstof, wat op langere termijn kansrijk is als brandstof in de scheepvaart.

Vervolgorders

Directeur Hans Veraart van Barkmeijer wees erop dat de Ecodelta de werf al twee vervolgorders opleverde. Die schepen waren ten tijde van het faillissement van de Friese werf in oktober in aanbouw en was er een conflict met de opdrachtgever. De nieuwe eigenaresse Thecla Bodewes die met het bedrijf een doorstart maakte, heeft er nieuwe afnemers voor gevonden.

De MS Ecodelta is inmddels enkele maanden in de vaart. ,,Het schip zit bomvol innovaties”, zei directeur Arie Faasse van Van der Kamp. Het vaartuig baggerde al in de Rotterdamse haven en de Eemshaven, Hamburg volgt. Juist omdat het schip wordt ingezet in dicht bevolkte stedelijke gebieden, is het belangrijk dat het weinig rommel uitstoot.

Onveranderd optimistisch

De initiatiefnemers toonden zich onveranderd optimistisch over het halen van de doelstelling van het project: tot 2025 minstens 40 orders, goed voor een miljard aan investeringen en 6500 manjaren werk. Volgens hen wijzen alle signalen uit de markt op nieuwe werkgelegenheid, al konden zij nog geen concrete nieuwe opdrachten voor de scheepsbouw noemen.

Curator Marco Kalmijn toonde zich gelukkig dat door de doorstart van Barkmeijer ook de opgedane kennis over lng-techniek bewaard is gebleven. ,,Die was anders nog wel ergens op een harde schijf te vinden geweest, maar die is veel meer waard als die ook bij de mensen zit”, aldus Kalmijn.

De noordelijke scheepsbouw komt op korte termijn met een nieuw gezamenlijk initiatief om zijn positie op de markt te versterken.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.