Noord-Nederland moet vol aan de bak om te zorgen dat de Lelylijn en de waterstofagenda van Groningen alsnog in aanmerking komen voor een bijdrage van het Nationaal Groeifonds. Dat zegt VNO-NCW Noord.

Deze week werden de eerste projecten voor dat fonds met in totaal 20 miljard euro gehonoreerd. Onder meer grote infrastructurele projecten in de Randstad, Eindhoven en Zuid-Limburg vielen in de prijzen. De Lelylijn, een nieuwe, snelle spoorverbinding tussen Groningen en Lelystad, die zo’n 5 miljard kost, bleef onvermeld. Net als de grootschalige waterstofplannen van Groningen, die een investering van 2,8 miljard euro behelzen.

Ton Schroor, directeur van VNO-NCW MKB Noord, is teleurgesteld. ,,We hadden op meer gehoopt. Ook ambitieuze plannen voor de waterstofagenda van Groningen zijn gesneuveld. We hebben de eerste slag verloren.’’

Snel een goed ontwerp

Het plan voor de Lelylijn is nog niet voldoende gereed en daarom niet meegenomen, vermoedt hij. ,,Ik had gehoopt dat er geld zou komen om het verder te ontwikkelen. Het is nu zaak te zorgen dat er snel een goed ontwerp komt. Daarvoor moeten we de krachten bundelen. We moeten niet bescheiden zijn en dit beschouwen als een wake up call. Niet wanhopen, maar samen de plannen verder brengen en zorgen dat ze in aanmerking komen voor de tweede fase van het Groeifonds.’’

Hij erkent dat het voor Noord-Nederland lastig is om een lobby op te zetten die zich kan meten met die van de Randstad en Brabant, waar aanzienlijk meer mensen wonen en de economie veel groter is. ,,Als je elke week tegenover de minister zit, krijg je meer voor elkaar.’’

Schroor noemt het overigens opmerkelijk dat het kabinet nu nog, vlak voor het einde van de regeerperiode, de eerste bedragen uit het Groeifonds verdeelt.

Niet gepast

Dat is PvdA-Tweede Kamerlid William Moorlag met hem eens. ,,Als het kabinet demissionair wordt, is het niet gepast om nog snel even over dit soort bedragen te besluiten. Tussen de soep en de aardappelen door wordt er even over twintig miljard besloten. Dit soort keuzes moeten worden uitgesteld tot de formatie van het nieuwe kabinet.’’

Wat hem betreft wordt het fonds controversieel verklaard door de Kamer, wat betekent dat het kabinet er geen beslissingen meer over neemt.

Moorlag vindt ook dat het Noorden snel in actie moet komen. ,,De plannen voor de Lelylijn staan in veel verkiezingsprogramma’s, maar dat wil niet zeggen dat ze dan ook worden uitgevoerd. Het Noorden moet daarom het plan nu als de sodeknetter panklaar uitwerken, zodat het aan de volgende ronde van het Groeifonds kan meedoen. Bedrijfsleven, politiek, bestuur en vakbond moeten hiervoor eendrachtig samenwerken. Je moet gretig zijn en niet bescheiden.’’

Hoop

De Groninger gedeputeerde IJzebrand Rijzebol (CDA) van economische zaken geeft de hoop evenmin op. ,,Toen ik donderdagavond de lijst met projecten van het Groeifonds zag, dacht ik wel: oei, er staat het een en ander niet op. Dat was een teleurstelling. Maar we zijn hard bezig en maken zeker een kans met onze projecten. Het zijn goede plannen. Voor de waterstofagenda hebben we trouwens al een flink bedrag binnen en daar komt vast nog een plus op.’’


Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie