Aan de pomp ben je goedkoper uit met diesel. Maar de vaste lasten worden steeds hoger.

Nu een auto kopen die op diesel loopt: dom of juist heel slim?

Aan de pomp ben je goedkoper uit met diesel. Maar de vaste lasten worden steeds hoger. Foto: Shutterstock

Dieselauto's zitten in het verdomhoekje. Nieuw worden ze nauwelijks nog verkocht en ook gebruikt zijn ze minder populair. Is het onverstandig om nog een diesel te kopen? Of juist slim?

'Met een witte blijf je zitten.' Nog niet zo lang geleden was dit een gevleugelde uitspraak in Nederlandse autoshowrooms. Omdat een witte auto minder populair zou zijn op de tweedehands markt, raadden verkopers hun klanten aan om een andere tint te kiezen. Dan had je tenminste geen zorgen over een lagere restwaarde.

Dat credo is inmiddels achterhaald: mede dankzij de opkomst van hippe parelmoervarianten en daken in contrasterende kleuren is wit - na grijs, zwart en blauw - zelfs de meest verkochte autokleur van Nederland.

De dieselmotor is besmet

Nee, op dit moment is het de dieselmotor die het moet ontgelden. Sinds het dieselschandaal in 2015, waarbij aan het licht kwam dat onder meer Volkswagen sjoemelde met de uitstoot van hun TDI-dieselmotoren, zit er een smet op.

Dieselmotoren waren al langer minder populair, maar het sjoemelschandaal duwde ze nog dichter naar de afgrond. Autofabrikanten als Volvo en Toyota zijn zelfs al gestopt met het ontwikkelen en verkopen van nieuwe diesels.

Merken die ze nog wel in de prijslijsten hebben, lijden onder de ingestorte verkoop. Kopers van nieuwe auto's kiezen, mede vanwege fiscaal voordeel, liever voor versies met een (deels) elektrische aandrijflijn. Op de tweedehands markt is dat beeld niet anders, ook daar laten autokopers dieselversies steeds vaker staan.

loading  

Diesels blijven nu langer in de showroom staan

Het gevolg is dat eigenaren van een diesel minder makkelijk van hun auto afkomen. ,,Als het even kan, ruil ik een diesel niet meer in'', bekent Manfred Bavelaar van autobedrijf Baaf Automotive in Delft. ,,Als ik zo'n auto in mijn showroom zet, raak ik hem niet kwijt. Ze blijven gewoon staan! Daarom ben ik voorzichtig met inruilen. Laatst kwam hier een mevrouw met een Fiat Bravo; op zich een nette auto, maar omdat het een diesel was en hij al 220.000 kilometer had gelopen, heb ik een inruilvoorstel gedaan van slechts 500 euro. Ik wil die dingen niet.''

Wie nu een gebruikte diesel verkoopt, heeft dus op z'n zachtst gezegd een uitdaging. Je moet er rekening mee houden dat je simpelweg minder geld krijgt voor je auto. Leaserijders merken de gevolgen ook. Omdat voor nieuwe dieselauto's op den duur een lagere restwaarde wordt verwacht, stijgt het leasebedrag ten opzichte van auto's met een benzine- of elektromotor.

Maar een diesel is fors voordeliger dan een benzinevariant

Maar dat diesels minder populair zijn, biedt ook kansen voor autokopers, meent Tom Huyskens van brancheorganisatie Bovag. ,,De verwachte restwaardedaling leidt ertoe dat je een interessante slag kunt slaan wanneer je nu als particulier een dieselauto wilt kopen. Veel dieseluitvoeringen zijn fors voordeliger in aanschaf dan een vergelijkbare benzinevariant.''

loading  

Een snelle ronde op autozoeksite Gaspedaal.nl bevestigt dat beeld: een Volkswagen Golf met 1.4 TSI-benzinemotor (bouwjaar 2015) moet 17.500 euro kosten, terwijl een vergelijkbare 1.6 TDI uit hetzelfde jaar voor 14.900 euro te koop staat. Duurdere modellen vertonen een vergelijkbaar beeld: een Jaguar XF met dieselmotor uit 2015 koop je al voor minder dan 20.000 euro, terwijl een vrijwel identieke benzinevariant pas voor 25.950 euro de showroom uit mag.

Hoe zit het met de afschrijving?

De aanschaf van een gebruikte dieselauto kan dus aantrekkelijk zijn, maar is het ook verstandig? De te verwachten lagere inruilprijs is een belangrijk aandachtspunt bij die overweging. Hoe lang ben je van plan om in de auto te blijven rijden?

Als je over een jaartje alweer een andere wil, loop je de kans dat je in twaalf maanden veel meer afschrijft op een diesel dan je met een courantere benzineversie zou doen. Maar ben je van plan om jarenlang dezelfde auto te houden en hem 'op te rijden', dan is de te verwachten forse afschrijving veel minder belangrijk.

Verder koop je met een diesel nog altijd een auto met fijne rijeigenschappen, veel trekkracht en lage gebruikskosten. Zeker bij langere ritten verbruikt de uitvinding van Rudolf Diesel immers minder brandstof dan een vergelijkbare benzinemotor, terwijl de prijs per liter aan de pomp al gauw zo'n 40 eurocent lager ligt. Ook blijken de motoren over het algemeen zeer betrouwbaar: je kunt er lang mee doen.

Wel moet je tegelijkertijd rekening houden met een hogere motorrijtuigenbelasting (mrb). De Nederlandse overheid compenseert de lagere brandstofprijs (en accijns) met een hogere wegenbelasting en wil zo het gebruik van diesels ook een beetje ontmoedigen. De mrb is onlangs nog 15 procent omhooggegaan en dat zal in 2025 en 2026 nog een keer gebeuren: het wordt de komende jaren dus steeds duurder om een diesel voor de deur te hebben staan.

Steeds meer steden voeren milieuzones in

Wat je ook moet meewegen bij de keuze voor een diesel is dat hij op steeds minder plekken welkom is. Op dit moment woedt nog een discussie over het nut en de effecten van milieuzones, maar de verwachting is dat steeds meer steden straten definitief gaan afsluiten voor auto's met een 'vervuilende' motor.

Met name oudere diesels vallen in die categorie, omdat ze relatief veel roetdeeltjes en fijnstof de lucht in blazen. Rijd je in zo'n auto, dan wordt de kans steeds groter dat je binnensteden niet meer in mag. Doe je dat toch, dan controleren camera's je kenteken en valt vanzelf een boete op de mat.

De toekomst van de dieselmotor ziet er niet zonnig uit

De toekomst ziet er voor de dieselmotor dus niet heel zonnig uit. Tot grote irritatie van autofabrikanten overigens, want onder meer Mercedes-Benz zet nog altijd alles op alles om het imago van de moderne dieselmotor te redden.

Volgens diverse experts en onderzoeken zouden nieuwe dieselblokken zelfs schoner zijn dan vergelijkbare benzinemotoren, maar die opmerking moeten we met een korreltje zout nemen. Het verbrandingsproces van dieselolie is in principe nog altijd relatief 'vies' (denk aan de roetdeeltjes).

De winst bij moderne dieselauto's zit hem in de manier waarop de uitlaatgassen worden behandeld. Zo spuiten ze een soort ammoniak in de uitlaat waardoor schadelijke stoffen deels geneutraliseerd worden voordat ze in de buitenlucht komen.

loading  

Bovendien proppen fabrikanten tegenwoordig het uitlaattraject vol met allerlei (roet-)filters die schadelijke deeltjes tegenhouden. Een mooi principe, zeker als de auto nieuw is, maar ook bij moderne dieselmotoren is het enorm belangrijk dat die filters hun werk blijven doen.

Verliezen ze hun werking of raken ze verstopt, dan komen er als vanouds toch weer zwarte pluimen uit de uitlaat. Niet fijn om zo door de straat te rijden, alle goede bedoelingen van fabrikant en eigenaar ten spijt.

Gevonden op Gaspedaal.nl:

loading  

Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI Comfortline (2016 , € 10.950)

Hoewel er veel meer benzineversies van de Volkswagen Golf te koop staan op Gaspedaal.nl, blijven de modernere dieselvarianten nog altijd erg aantrekkelijk. Deze 1.6 TDI heeft met 110 pk niet erg veel vermogen, maar rijdt wel ontzettend zuinig. Bovendien biedt de Variant (de stationwagon) nog meer ruimte voor je geld dan de vijfdeurs hatchback, terwijl de nuchtere kwaliteiten van de handige Golf volop aanwezig zijn.

loading  

Jaguar XF 2.2 D Premium Business Edition (2014, € 22.900)

Bij duurdere modellen zijn de dieselversies vaak al een stuk betaalbaarder dan vergelijkbare benzineauto’s. In het geval van onder meer de Audi A6, BMW 5-Serie, Mercedes-Benz E-klasse en Volvo V70 zien we dat beeld terugkeren, maar ook meer verrassende keuzes zoals deze Jaguar zijn voordeliger met een dieselmotor in de neus.

 Je vindt ze al voor minder dan 20.000 euro, maar dit exemplaar valt op vanwege zijn lage kilometerstand, opvallende kleur en lekker rijke uitrusting. Dit is een aanrader voor mensen die de komende jaren nog veel kilometers willen rijden én een tijdje in dezelfde auto willen blijven rijden. Als je hem snel weer wilt verkopen kan dat prijzig zijn, want de toekomstige restwaarde van dit soort dieselauto’s belooft niet veel goeds.

menu