Omapost hooglijk verbaasd over kaartjesactie PostNL: Dat doen wij al vijf jaar

Kaartje van Omapost.

Een actie van PostNL om tijdens de coronacrisis kaartjes te sturen naar ouderen en kwetsbaren, verbaast het Groningse Omapost enorm. Vanuit Groningen is een open brief op weg naar de CEO van PostNL.

Samen met kaartenmaker Hallmark startte PostNL dinsdag een kaartenactie. PostNL onderschrijft het belang van onderling contact. ‘Met Hallmark willen we een bijdrage leveren door. In de PostNL-app kun je voor 1 cent een fotokaart maken en bezorgen’

In een week hoopt PostNL dat er zo 100.000 kaarten worden verstuurd.

Mooie actie met vraagtekens

Wilbert van der Kamp van Omapost zegt dat er geen kaartjes genoeg verstuurd kunnen worden. ‘Dus is dit een mooie actie’. Maar vraagtekens heeft hij ook. Dus stuurde hij een open brief naar PostNL.

Onder de noemer ‘bezorg je oma geen corona, maar een kaartje’ lanceerde Van der Kamp met Omapost al een kaartenactie: Coromapost.

Kloof jong en oud verkleinen

De actie is bedoeld om het contact met oma en opa op peil te houden. Dat past weer binnen het kader van Omapost. Die dienst richtte Van der Kamp vijf jaar geleden op. Er zijn inmiddels meer dan 200.000 kaartjes mee verstuurd. ‘We willen er de kloof tussen jong en oud meer verkleinen’.

Het bevreemdt Van der Kamp dan ook dat PostNL voor de actie samenwerking heeft gezocht met Hallmark. ‘Het zou kunnen dat PostNL wil dat zoveel mogelijk mensen hun app downloaden. Dan is samenwerking met ons niet handig, want wij hebben al heel lang een eigen app. Overigens lijkt de app van PostNL wel erg op die van ons’.

Samenwerking was mooie kans

Samenwerking tussen PostNL en Omapost was volgens Van der Kamp een mooie kans geweest om een relatief klein initiatief ‘dat contact tussen jong en oud via post in zijn haarvaten heeft zitten te vergroten’.

PostNL reageert met de opmerking dat er veel mooie en spontane initiatieven zijn ontstaan, zoals Omapost. ‘Die omarmen we natuurlijk van harte’.

menu