Ondernemers in de benen voor Eurosonic

Groninger ondernemers spannen zich in om het jaarlijkse muziekfestival Eurosonic/Noorderslag meer body te verschaffen.

Ze zien het ook als hun eigen belang dat een internationaal topfestival als Eurosonic/Noorderslag tot in lengte van jaren verbonden blijft aan de stad Groningen. ,,Bij plezierig wonen en plezierig werken hoort ook een prettig cultureel leven’’, zegt Klaas Holtman, oud-bankdirecteur en fondsmanager van het Fonds Ondernemend Groningen.

Het werd een paar maanden geleden al geconstateerd tijdens Noorderzon dat ondernemers – en dan vooral ook onlinebedrijven – beseffen dat evenementen als Eurosonic/Noorderslag en Noorderzon eraan bijdragen dat goede werknemers door dit soort festivals naar Groningen komen of in Groningen blijven.

Een groep lokale ondernemers en de organisatie van Eurosonic/Noorderslag kwamen gisteravond bijeen in de Groningse Brouwerij Martinus. Met als doel het fundament voor dit festival te verbreden. Natuurlijk gaat het daarbij vooral ook om wereldse zaken als geld. Holtman, een der initiatiefnemers van de bijeenkomst: ,,Geld is absoluut belangrijk. Bronnen als GasTerra, Gasunie en NAM drogen op. Ze doen niets meer of bouwen af. De organisatie wordt daarom steeds meer afhankelijk van het lokale bedrijfsleven.’’

Maar Holtman denkt in eerste instantie de betrokkenheid te moeten vergroten. De kern van het festival wordt gevormd door de beloftevolle bands uit alle uithoeken van Europa die in Groningen komen spelen. Eromheen vormen de theaters,speellocaties, hotels, logeermogelijkheden en zelfs de pleinen een schil van belang. En uiteraard is het publiek een wezenlijke factor. Een schil van samenwerkende ondernemers zou het cement van Eurosonic/Noorderslag versterken.

Jan Douwe Kroeske, tegenwoordig presentator maar in een grijs verleden vooraanstaand discjockey en daarom een veteraan als het om Eurosonic/Noorderslag gaat, verricht een serie interviews tijdens de bijeenkomst. Al die interviews hebben stuk voor stuk het doel het belang van het festival te onderstrepen.

De internationale uitstraling wordt benadrukt met een oude opname van het Duitse popprogramma Rockpalast. Afgelopen jaar waren er liefst 423 journalisten present, zo klinkt nog eens ten overvloede. Innofest dat festivals gebruikt als lab voor innovatie, stipt het belang van Eurosonic aan via directeur Anna van Nunen.

Dago Houben, directeur van het festival, hoopt dat veel bedrijven aanhaken. ,,Het culturele klimaat is voor hen ook van belang’’, weet hij. ,,Een partij als IBM kijkt naar het hele plaatje als het hierheen komt en niet alleen naar de meterprijs.’’

Met het noemen van IBM wordt een zwakke plek blootgelegd van Groningen. Klaas Holtman: ,,We missen hier grote partijen, er moeten weer eens grote spelers naar onze regio komen.’’

Want die hoesten vaak in hun uppie grote sommen geld op. Holtman: ,,Als vijftig online-ondernemers elk duizend euro bijdragen heb je 50.000 euro en is de bijdrage van GasTerra gecompenseerd. Maar het is wel de vraag of al die online-ondernemers dat structureel kunnen ophoesten.’’

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.