Onderzoekers: winkelstraat Herestraat in Groningen kan knelpunt zijn in 1,5 metersamenleving

Beeld van voor de crisis: De Herestraat in Groningen. Foto: Corné Sparidaens

De Groninger Herestraat kan in de 1,5 metersamenleving een knelpunt worden op drukke zaterdagen.

Dat becijfert onderzoeksbureau Locatus. Locatus verzamelt informatie over retail in opdracht van overheden en bedrijven.

Volgens het bureau gaat de 1,5 metersamenleving in het algemeen niet grote problemen opleveren in Nederlandse winkelgebieden. De capaciteit van de winkelstraten is voldoende, stelt het bureau.

Versoepeling

Dat zou goed nieuws kunnen zijn voor ondernemers die hopen een versoepeling van de slimme lockdown, waarin Nederland sinds vorige maand verkeert.

Een van de redenen om die lockdown in te voeren en te verlengen, is dat de drukte op straat niet mag toenemen.

500 voetgangers per meter breedte

Locatus baseert zijn conclusie op gegevens van verkeerskundig bureau Goudappel Coffeng.

Volgens Goudappel loopt de capaciteit van winkelstraten in een 1,5 metersamenleving terug naar ongeveer 500 voetgangers per uur per meter breedte.

Locatus laat dat gegeven los op de drukte in winkelstraten voordat de coronacrisis uitbrak. Locatus meet geregeld de drukte in Nederlandse winkelgebieden.

Het bureau berekent vervolgens de capaciteit van winkelstraten in de 1,5 meter samenleving. Het vermenigvuldigt de breedte van bekende winkelstraten met 500 en berekent zo de capaciteit van die straat per uur en per meter.

Vooral op zaterdag een probleem

Conclusie: in 16 van de 130 onderzochte winkelgebieden kunnen situaties ontstaan waarin mensen zich niet meer op 1,5 meter van elkaar kunnen bewegen. En dat vooral op specifieke momenten, zoals zaterdagmiddag.

Afgezien van de Herestraat, zijn er in Noord-Nederland geen knelpunten, zegt Gertjan Slob van Locatus.

De Herestraat is 11 meter breed, zegt Slob. ,,In de 1,5 meter samenleving is er dus een capaciteit van 5500 voetgangers per meter breedte per uur (11 maal 500). Op zaterdagse piekmomenten is het pre-corona voorgekomen dat er 6700 voetgangers per uur per meter breedte waren in de Herestraat. Dan heb je dus een knelpunt.’’

Andere knelpunten zijn bijvoorbeeld de Kalverstraat in Amsterdam, de Hoog Catharijnepassage in Utrecht en de Diezerstraat in Zwolle.

Niet meteen terug naar normaal

Toch verwacht Slob niet direct dat in alle straten meteen het maximum aantal bezoekers wordt gehaald als de lockdown wordt versoepeld. ,,Het is niet te verwachten dat we meteen weer terug gaan naar normaal. De iets rustiger zomerperiode komt eraan en ook de buitenlandse toerist zal niet meteen massaal op bezoek komen.’’

Volgens Slob zijn de problemen in de Nederlandse winkelgebieden overzichtelijk. Al acht hij het raadzaam dat gemeenten nadenken over hoe te handelen als de lockdown wordt versoepeld. Zeker op kritische momenten.

Signaleringsborden

Eenrichtingsverkeer langs de gevels aan beide zijden van de straat ziet hij niet echt als optie. ,,Mensen zullen toch de straat oversteken als ze van de ene winkel naar de winkel aan de overkant willen.’’

Signaleringsborden met omleidingsroutes zodra het op bepaalde punten vol begint te lopen, hebben eerder zijn voorkeur.

menu