Een historisch moment in de haven van Lauwersoog. Vrijdagmorgen tegen 10 uur was de Ecolution het eerste waterstofschip dat de haven verliet. Het markeerde ook een volgende stap naar een ‘groene’ toekomst voor een haven die omgeven wordt door natuur.

Vlak onder Engelsmanplaat neemt de stilte echt bezit van de Ecolution. Zojuist zijn de zeilen gehesen in een poging een flink stuk naar Lauwersoog terug te zeilen. De motoren zijn uit.

Niet dat het tot dat moment heel luidruchtig was aan boord. Enkele uren eerder kwam de elektromotor in het voormalige schip van astronaut Wubbo Ockels vrijwel geruisloos tot leven.

Eerste testvaart

Gevoed door groene waterstof vaart het schip daarna net zo geruisloos voor het eerst de haven van Lauwersoog uit. Op weg voor een eerste testvaart over het wad.

Een spannend moment voor Albert Keizer van NG Shipyards. Keizer is vanaf het begin bij de Ecolution betrokken geweest. Samen met de stichting Wad Duurzaam kocht Keizer het schip na het overlijden van Ockels.

Hele vloot in Lauwersoog op waterstof

Het schip is nu boegbeeld van de duurzame toekomst van Lauwersoog. De bedoeling is dat de hele vloot in Lauwersoog op termijn overstapt op waterstof. De Ecolution moet laten zien dat varen op waterstof probleemloos kan en rendabel is.

En dat maakte de eerste testvaart vanzelf spannend. ,,Ik heb daar wel even over nagedacht’’, zegt Keizer terwijl het schip richting wad manoeuvreert, ,,na het varen onder zeilen, en het tijdperk van stoom en diesel breekt nu misschien wel het tijdperk van waterstof aan.’’

Deze test moet vooral laten zien hoe het varen op waterstof buitengaats gaat. In de haven is al gevaren met de Ecolution en verschillende onderdelen zijn op het droge getest. ,,Nu wil je vooral kijken naar de capaciteit en de manier waarop de brandstofcel en de elektromotor samenwerken.’’

Met een glimlach aan het roer

Halverwege de route naar Engelsmanplaat lijkt die samenwerking perfect. Een technicus aan boord monitort via zijn laptop de prestaties van de boot. Hij duikt geregeld een luik in als de metertjes op zijn scherm iets anders laten zien dan hij had verwacht. Maar Keizer staat met een glimlach aan het roer.

De meters op zijn stuurinrichting geven een beeld dat tevreden stemt. ,,En dan die rust…’’, zegt hij terwijl een snel schip de Ecolution inhaalt en daarbij flink wat decibellen produceert.

De komende tijd is iedere vaart met de Ecolution een test. Op weg naar een complete vloot op waterstof is het de bedoeling over niet al te lange tijd te beginnen met het ombouw van het rondvaartschip in de haven.

Eigen stroom en elektrolyser

En uiteindelijk een haven die zelfvoorzienend is als het gaat om groene waterstof. Met elektriciteit van onder andere een zonnepark dat is gepland vlakbij de haven en een eigen elektrolyser die de opgewekte stroom omzet in groene waterstof.

Zelfvoorzienend zoals ook de Ecolution ooit in elk geval deels zelfvoorzienend kan zijn. Dan wordt via de schroef stroom opgewekt als het schip onder zeil vaart.

Ockels’ droom

Het was ooit Ockels’ droom, weet Keizer. ,,We hebben samen veel over varen op waterstof gesproken. Toen was de techniek er nog niet aan toe.’’

Anno 2021 is dat anders. Zo laat de eerste testvaart met de Ecolution zien.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie
waterstof
Duurzaamheid
Duurzame energie
Waddengebied