Oud-directeur Pier Baarsma geraakt door nieuwe wind bij NDC mediagroep

Oud-directeur Pier Baarsma in oktober 2020 op de brug voor het NDC-pand in Leeuwarden. FOTO MARCEL JURIAN DE JONG

Oud-directeur Pier Baarsma van NDC mediagroep heeft op zakelijk platform LinkedIn uitgehaald naar Mediahuis, de nieuwe eigenaar van onder meer het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant . Baarsma reageert op de koerswijziging en het verlies van honderd banen die Mediahuis dinsdag bekendmaakte.

Baarsma maakte afgelopen winter plaats voor Koos Boot, die namens Mediahuis naar Leeuwarden kwam om het bedrijf naar een financieel gezonde toekomst te leiden. De publicaties over de nieuwe strategie (focus op onafhankelijke journalistiek en digitalisering) hebben Baarsma geraakt. Hij vindt ze ongenuanceerd.

Baarsma schrijft dat ,,de uitverkoop van NDC mediagroep reeds na vier maanden eigenaarschap (...), het verlies van werkgelegenheid (…) en het verbreken van de brede maatschappelijke verbinding’’ voor hem persoonlijk een zware slag is. ,,Het is mijn stellige overtuiging dat de verkoop en de uitkleding van het prachtige bedrijf niet nodig was geweest.’’

‘Kost die voor de baat uitgaat’

Volgens Baarsma was de nu verlaten strategie – die breed inzette op andere dan journalistieke disciplines, zoals mediamarketing – juist bezig financieel succesvol te worden. Baarsma spreekt over kost die voor de baat uitgaat. Directeur/hoofdredacteur Evert van Dijk memoreerde deze week het verlies van 20 miljoen euro in drie jaar tijd maar beaamt dat het in 2020 ondanks corona beter ging.

Het is ongebruikelijk dat oud-directeuren publiekelijk oordelen over hun opvolging. Dat beseft Baarsma ook. Desgevraagd wil hij niet toelichten waarom hij toch terugkwam op zijn voornemen om ,,de nieuwe eigenaar niet voor de voeten te lopen’’.

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie