Reclameland uit Westerbroek introduceert inpakmethode die webwinkelbranche 10.000 ton CO2-uitstoot scheelt

Wouter Haan bij een van de printers van Reclameland. Foto: Eigen foto

Wouter Haan, oprichter van online drukkerij Reclameland in Westerbroek, heeft een duurzame inpakmethode bedacht. De hoeveelheid lucht in pakjes wordt daarbij tot bijna nul gereduceerd. Hierdoor kan het aantal ritjes van webwinkels naar sorteercentra sterk worden teruggedrongen

Uit onderzoek in opdracht van koepelorganisatie Thuiswinkel.org is gebleken dat pakketjes in een kartonnen doos gemiddeld genomen voor ongeveer 50 procent uit lucht bestaan. Vooral kleinere producten worden niet efficiënt ingepakt.

In reactie daarop werd in 2019 een brancheverduurzamingsplan opgesteld met als belangrijkste doel lucht in pakketten met 10 procent te reduceren in 2022.

Op maat gemaakte doosjes

Nu e-commerce en online winkelen door corona een enorme boost hebben gekregen, is het belang van het terugdringen van de hoeveelheid lucht in pakketjes alleen maar toegenomen. Reclameland, het bedrijf van Wouter Haan, loopt hierin voorop.

Het bedrijf schafte vorig jaar voor ruim 1 miljoen euro een volautomatische inpakmachine van de Zwitserse leverancier Kern aan - als eerste bedrijf ter wereld. De Zwitserse machine kan op maat gemaakte doosjes maken, waardoor de hoeveelheid lucht tot vrijwel nul wordt gereduceerd.

‘De machine maakt met behulp van een 3D-scan ter plekke een op maat gemaakt doosje. Op die manier zit er nauwelijks lucht meer in de pakketjes en gebruiken we enkel de minimaal benodigde hoeveelheid karton’, licht Haan in een persbericht toe.

loading

Besparing van bijna 10.000 ton CO2-uitstoot

Een ander voordeel is dat Reclameland geen opvulmateriaal meer hoef te gebruiken. ‘Voorheen hadden we per jaar 129.000 strekkende meter aan opvulplastic nodig, een gigantische afvalberg. Dat is nu verleden tijd.’

Bovendien nemen de doosjes op maat aanmerkelijk minder ruimte in. Voorheen pasten 24 kratten met telkens 16 dozen in een vrachtwagen, dus 384 pakketten. Nu zijn dat 52 dozen per krat en in totaal 1248 dozen per vrachtwagen.

Daardoor hoeven per saldo minder vrachtwagens de weg op. ‘Het aantal ritjes van webwinkels naar sorteercentra kan tot 50 procent worden teruggedrongen’, rekent Walther Ploos van Amstel, bedrijfseconoom en lector stadslogistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, voor.

‘Elke nacht rijden zo’n 700 tot 1000 vrachtwagens rond om de 600.000 tot 1 miljoen pakjes van webwinkels naar sorteercentra te transporteren. Die vrachtwagens rijden elk gemiddeld 150 kilometer. Gelet op de CO2-uitstoot van moderne diesels, 0,5 kilo per kilometer, kom je per saldo uit op 75.000 kilo per nacht. Dat komt neer op 19.500 ton op jaarbasis. Als je het aantal ritjes met 50 procent kunt verlagen, kom je dus uit op een besparing van bijna 10.000 ton CO2-uitstoot.’

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie