Redersprijs voor ‘Egbert Wagenborg’

Wagenborg Shipping in Delfzijl heeft maandagavond de KVNR Shipping Award 2017 in de wacht gesleept voor het nieuwe type vrachtschip dat als Easymax in de markt is gezet.

De prijs van de redersvereniging is in Rotterdam uitgereikt tijdens het jaarlijkse Maritime Awards Gala.

De jury roemt de rederij omdat het bedrijf heeft teruggegrepen naar de basis van een schip door ‘weg te laten wat niet essentieel is. Optimale ladingcondities, minimaal brandstofverbruik, comfortabele accommodatie en toepassing van geavanceerde technologie, die ook toegang op afstand mogelijk maakt, zijn onderdeel van deze integrale aanpak en innovatie’.

Egbert Wagenborg is in april van dit jaar bij Wagenborg in de vaart gekomen. Het is gebouwd door zusterbedrijf scheepswerf Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl. De werf speelt ermee in op zuinig varende reders.

Of zoals vlootdirecteur Theo Klimp het omschreef: veel laadruimte, geen poespas aan boord en vooral ook een laag brandstofverbruik. Dit vrachtschip is ontworpen om langzaam en zuinig te varen: 11 knopen, gauw 5 knopen trager dan gangbare zusterschepen.

Om grote laadruimen te creëren – in totaal 17.700 kubieke meter – is het stuurhuis op het 149,95 meter lange en 15,90 meter brede schip op de boeg gesitueerd.

Dat voorkomt een loze ruimte achter de boeg, maakt een lager en lichter stuurhuis mogelijk. En het is comfortabeler: het geluid van de motoren achterin het schip dringt niet meer noemenswaardig het stuurhuis binnen.

Vanaf de wal kan de rederij de Egbert Wagenborg monitoren. Technici kunnen door nieuwe informatiesystemen problemen op afstand verhelpen.

Toon reacties

Word wakker met het belangrijkste nieuws uit het Noorden met onze ochtend-nieuwsupdate.

Meer dan 22.249 nieuwsbriefabonnees

Je kunt je op elk moment weer uitschrijven

Lees hier ons privacy statement.