Lokale verbindingsplatforms brengen ondernemers die hun steentje willen bijdragen, in contact met hulpbehoevende verenigingen. En genereren zo voor tonnen aan maatschappelijke waarde.

Stel: je hebt als sportvereniging tafels en stoelen nodig voor de ledenvergadering, maar je zit krap bij kas. Stel: je hebt als bedrijf nieuw kantoormeubilair besteld en je denkt: zonde om die oude tafels naar de vuilstort te brengen, maar wie kan ik er blij mee maken?

Tien Uitdagingen in Drenthe en Groningen

Dat soort vragen van maatschappelijke organisaties en ondernemers bij elkaar brengen, dat is het doel van de lokale verbindingsplatforms van de Uitdaging. In Drenthe en Groningen zijn tien Uitdagingen actief en enkele in oprichting. De platforms proberen hulpvragen van maatschappelijke organisaties concreet te maken en neer te leggen bij lokale ondernemers. Die bieden gratis hun diensten of spullen aan.

En het werkt beide kanten op. Zo hielpen handige jongens van het Waterbedrijf Groningen vorig jaar met klussen op het terrein van zorgboerderij De Mikkelhorst in Haren. De Mikkelhorst stelde op haar beurt vergaderruimte beschikbaar aan het Waterbedrijf.

De Uitdaging zag eind vorige eeuw het levenslicht in Arnhem en werd succesvol uitgebouwd in Zutphen. De afgelopen tien jaar is het aantal Uitdagingen flink toegenomen. In Nederland zijn nu 68 platforms actief.

Geldwaarde

Het jaarverslag van de overkoepelende Nederlandse Uitdaging meldt dat al die Uitdagingen in 2017 een maatschappelijke waarde opbrachten van 7,5 miljoen euro. Al is het niet eenvoudig de geldwaarde van de Uitdagingen te berekenen, zegt Marco Agema van de Groningse Uitdaging. ,,Onlangs nog hebben we een consultant in contact gebracht met een vereniging. Die heeft tijdens bijeenkomsten adviezen gegeven. Dat in geld waarderen is best lastig.’’

Anton Broenink en Gerni Luttikhuis van de Haren-Tynaarlose Uitdaging proberen het toch. ,,Je wilt weten hoe zinvol het is wat je doet. De fysieke inzet van iemand voor een maatschappelijke organisatie waarderen we op 50 euro per uur. Aan spullen en goederen kennen we een bepaalde dagwaarde toe. Zo leiden we een sociale relevantie af.’’

Beursvloeren

Landelijk werden in 2017 8500 matches tussen ondernemers en maatschappelijke organisaties gerealiseerd. Matches worden het hele jaar door gemaakt, maar ook tijdens speciale evenementen, de zogenoemde beursvloeren.

De beursvloer van de Haren-Tynaarlose Uitdaging was afgelopen jaar een succes. De matches die er werden gemaakt vertegenwoordigen volgens Luttikhuis een bedrag van ruim een ton. Broenink: ,,Dan heb je het uiteraard niet over een stapel bankbiljetten die iemand in zijn zak kan steken. Je praat over maatschappelijke waarde.’’

De Haren-Tynaarlose Uitdaging probeert veel gebruik te maken van bestaande structuren in beide gemeenten. Luttikhuis: ,,We vragen actief bij maatschappelijke organisaties: wat willen jullie verbeteren, waar willen jullie een stap maken? We merken dat organisaties vaak veel willen, maar dat het ontbreekt aan kennis, mankracht en geld.’’

,,En ondernemers zijn vaak heel praktisch ingesteld, gericht op resultaat’’, vult Broenink aan. ,,Een ondernemer heeft echt wel oog voor zijn omgeving. Maar hij wil wel graag concrete vragen.’’

Hulpvraag

Dat is nadrukkelijk het werk van de Uitdaging: een hulpvraag specifiek maken. ,,We kijken eerst of een organisatie al in het eigen netwerk naar een oplossing heeft gezocht’’, zegt Luttikhuis. ,,Daarna proberen we de vraag zo concreet mogelijk te maken en uit te zetten in ons netwerk en daarbuiten.’’

En er is een kwaliteitscontrole. ,,We doen vooronderzoek’’, zegt Luttikhuis. ,,Om te zien of een organisatie niet al de oplossing in huis heeft, maar ook omdat we zuinig willen zijn op onze ondernemers.”

Je kunt deze onderwerpen volgen
Economie